MOSKVA. "Dopekla, klapky," hovorí pilot. V tej chvíli si uvedomil, že sa dostal do problémov. O pár sekúnd už ruské vojenské lietadlo Tu-154 s 92 ľuďmi na palube spadlo neďaleko Soči do Čierneho mora. "Veliteľ, padáme," zneli úplne posledné slová v kokpite pred nedeľňajšou tragédiou.
Nahrávka pochádza z druhej čiernej skrinky, ktorú vylovili z mora, píše BBC. Našli ju na dne mora asi pol druha kilometra od pobrežia.

Dianie ich prekvapilo
Prvá nahrávka, o ktorej sa verejnosť dozvedela, pritom nenaznačovala žiadne technické problémy. Prokremeľský spravodajský web Life, ktorý má blízko k ruským bezpečnostným službám, však zverejnil prepis posledného rozhovoru pilotov a z neho bolo jasné, že dianie ich prekvapilo.
V kajute zaznel aj výstražný signál, ktorý varuje pred nebezpečným uhlom nábehu.
Vztlakové klapky na krídlach sa nesťahovali naraz, povedal pre agentúru Interfax zdroj z prostredia vyšetrovateľov. Piloti preto stratili kontrolu nad lietadlom.
Pravosť prepisu však nikto nepotvrdil, oficiálne ruské úrady chcú o príčine havárie hovoriť až po tom, ako dokončia celé vyšetrovanie.
Na pátracej akcii sa podieľa asi 3600 ľudí, z nich asi dvesto potápačov, bezpilotné lietadlá či ponorky. Ruská tajná služba FSB priznala, že vyšetruje štyri možné príčiny havárie - technická chyba, chyba pilota, zlé palivo či cudzí objekt v motore, píše Deutsche Welle.

Nešlo o terorizmus
Ak sa potvrdí, že za pádom boli skutočne vztlakové klapky, definitívne sa vyvrátia obavy z terorizmu. Tie
ruské úrady odmietli už v prvý deň záchranných operácií.
O možnosti, že za pádom sú práve klapky, ešte v utorok pre stanicu Echo Moskvy hovoril bývalý vojenský skúšobný pilot Mogamed Talbojev.
Po sekundách opísal, ako prebieha štart. Najkritickejších je vraj 45 sekúnd, keď sa zasúva podvozok a potom vo výške asi 120 metrov sa začínajú zasúvať klapky.
Ak sa však pre technickú poruchu zasunie len jedna, nasleduje podľa Talbojeva okamžitá katastrofa. "Lietadlo sa okamžite prevráti na chrbát a nikto nestačí povedať ani slovko alebo niečo stlačiť," uviedol.
Táto porucha je podľa Talbojeva veľmi výnimočná, ale nie je vylúčená. "Jedinou záchranou je v takejto situácii opäť klapky vysunúť, čo však nemusíte stihnúť," vyhlásil.

Lietadlo spred polstoročia
Tu-154 pochádzajú ešte zo 60. rokov minulého storočia, lietať začali v roku 1972 a v 80. rokoch modernizovali ich motory a zariadenie.
Majú za sebou 39 smrteľných havárií, aj keď len pár z nich spôsobili technické problémy. Väčšinou išlo o náročné poveternostné podmienky či chyby pri navigácii.
Ruské civilné letectvo stroje typu Tu-154 nevyužíva od roku 2009, no v armáde sa naň stále spoliehajú. Na celom svete ich v skutočnosti lieta už len asi 50, píše BBC.
Lietadlo, ktoré havarovalo pri Soči, malo 33 rokov.
Havária obnovila diskusie o tom, či sú ešte aj po rokoch dostatočne spoľahlivé. Talbojev v tomto problém nevidí. "Letecký park ministerstva obrany je veľmi zastaraný, ale údržba vojenských strojov je na vynikajúcej úrovni. Rovnako staré lietadlá používa aj americká armáda," tvrdí expert.
Ruské úrady však už predsa len zareagovali a okamžite po havárii zastavili prevádzku lietadiel tohto typu.
Speváci medzi obeťami
Ruské vojenské lietadlo typu Tu-154 smerovalo na leteckú základňu Humajmím v sýrskej provincii Lázikíja. Nehodu nikto neprežil.
Medzi pasažiermi sa nachádzali desiatky spevákov ruského svetoznámeho armádneho súboru Alexandrovovci vrátane vedúceho Valerija Chalilova, ale aj novinári a vojaci.
Alexandrovovci mali v Sýrii vystúpiť pre ruských vojakov, ktorí sa podieľali na bombardovaní Aleppa a aj na oslavách "oslobodenia" tohto najväčšieho sýrskeho mesta.
Záchranári, ktorí od nedele prehľadávajú miesto dopadu lietadla, už lokalizovali v mori časť jeho trupu, vyzdvihli telá 17 obetí nešťastia, 223 častí ľudských tiel, ako aj jeden z troch motorov havarovaného stroja.