WASHINGTON. Nedávno zverejnené satelitné zábery letiska, ktoré Rusi využívajú v Sýrii na nálety v Aleppe, naznačuje, že letka z jedinej ruskej lietadlovej lode, ktorá zakotvila pri sýrskom pobreží, sa presunula na pevninu.
Zábery vznikli 20. novembra a zverejnila ich analytická spoločnosť IHS Jane’s.
Ukazujú deväť lietadiel na pristávacej ploche leteckej základni Chmeimim v severnej Sýrii. Sú to rovnaké typy, aké vzlietali z Admirála Kuznecova, starnúcej lietadlovej lode zo sovietskej éry, z ktorej začali lietadlá štartovať začiatkom tohto mesiaca.

Stará a poruchová
Ak sa to potvrdí, presun lietadiel z lodí na pobrežie bude len ďalšou zlou publicitou pre Kuznecovovo veľmi verejné zapojenie do sýrskej vojny. Celé sa to začalo už v októbri, keď loď s dĺžkou viac ako tristo metrov okázalo preplávala Lamanšským prielivom a potom vstúpila do Stredozemného mora.
Kritici hovorili, že zapojenie Kuznecova nie je nič viac, než ruská propaganda. Loď samotná má mnoho mechanických problémov a vypúšťa čierny dym.
Iní upozorňovali, že loď zo sovietskej éry, ktorá má však na palube málo pilotov vycvičených na pristávanie na lodi a nie je teda schopná naplno zasiahnuť, je len snahou napodobniť oveľa schopnejšie americké lietadlové lode.
Medzi deviatimi lietadlami na satelitných záberoch z leteckej základne je osem Su-33, ktoré využíva ruské námorníctvo a jeden MiG-29K, ktoré parkujú vedľa bežných ruských vojenských lietadiel Su-34, Su35 a Su-24. Keď Rusko spúšťalo svoju operáciu v Sýrii, na základní v Chmeimime bolo umiestnených asi tucet lietadiel Su-25.
V marci však ruský prezident Vladimir Putin oznámil, že sťahuje časť ruských síl.

Nehoda bez obete
Stíhačka Mig-29K z Kuznecova spadla 14. novembra do Stredozemného mora. IHS uviedla, že podľa ruského denníka Gazeta bola príčinou porucha na lanách, ktoré mali lietadlo na palube prudko spomaliť. Stíhačka musela preto krúžiť okolo lode.
Pri čakaní zlyhali motory stíhačky, a tá spadla niekoľko kilometrov od lode. Podľa ruského ministerstva obrany sa pilotovi pri nehode nič nestalo.
Napriek tejto havárii ruská agentúra Interfax už na druhý deň uviedla, že Kuznecov sa naďalej zúčastňuje na útokoch v Sýrii.
Na rozdiel od amerických lietadlových lodí Admirál Kuznecov nemá štartovací katapult, ktorý by lietadlá na vzletovej palube dokázal urýchliť. Lietadlá z lode štartujú len s vlastným pohonom, čo obmedzuje ich vzletovú hmotnosť. Bez katapultu totiž nedokážu vzlietnuť s plnou zásobou paliva a výzbroje.
Autor: Thomas Gibbons-Neff