BOGOTA. Vyšetrovatelia zatiaľ neurobili žiadne oficiálne vyhlásenie k príčine pondelkovej leteckej havárie v Kolumbii, pri ktorej zahynulo 71 ľudí. Médiá s odvolaním sa na svoje zdroje a leteckých expertov ale stále častejšie špekulujú o možnom nedostatku paliva.
Zverejnili záznam rozhovoru
Brazílsky denník Globo zverejnil prepis záznamu zrejme posledného rozhovoru posádky s letovým dispečerom. Pilot v ňom hlási totálny výpadok elektroniky a kvôli nedostatku paliva volá o pomoc.
V jedenásťminútovej nahrávke pilot najprv žiada o možnosť pristáť, pretože lietadlo nemá pohonné hmoty. Riadiaca veža odpovedá, že kvôli inému stroju musia počkať. V deviatej minúte pilot zúfalým hlasom znova informuje o kritickej situácii.
Hovorí o totálnom kolapse stroja a elektronických prístrojov a o nedostatku paliva. Dostane povolenie pristáť a riadiaca veža si ešte vyžiada informácie o letovej výške. Potom už pilot nekomunikuje.
K teórii o nedostatku paliva prispieva aj fakt, že zrútené lietadlo Avro RJ85 malo dolet 2 965 kilometrov, čo je aj vzdialenosť naplánovaného tragického letu medzi bolívijským Santa Cruz a kolumbijským Medellínom. Stroj sa zrútil južne od Medellínu, nehodu prežilo iba šesť ľudí.
"Nemôžeme nič vylúčiť. Vyšetrovanie pokračuje a my čakáme na výsledky," citovala agentúra AP vyslúžilého generála bolívijského letectva Gustava Vargasa, ktorý stojí na čele aeroliniek LaMia. Práve stroj tejto spoločnosti sa v noci na utorok v hornatej oblasti strednej Kolumbii zrútil.

Mal možnosť, ale netankoval
Web listu Globo s odvolaním sa na Vargasa napísal, že pilot mal v letovom pláne tankovanie v bolívijskom meste Cobija, poprípade v kolumbijskej metropole Bogota, ale neurobil tak. Vargas sa domnieva, že pilot netankoval, pretože to zrejme nepotreboval. Dodal, že aerolinky rovnakú cestu podnikli už dvakrát. Neoznámil však, či lietadlo malo medzipristátie kvôli tankovaniu.
Doletové možnosti stroja si podľa dlhoročného poradcu amerických leteckých úradov Hansa Webera zaslúžia dôkladné preverenie.
Pripomenul, že vzdialenosť medzi miestom štartu a pristátia sa obvykle stanovuje podľa najkratšej trasy, hoci piloti málokedy kvôli turbulenciám a rôznym zmenám kurzu letia priamo. Vzhľadom k doletu lietadla sa obáva, či piloti nešli pri výpočtoch až na hranicu možností.
Loading
...
Výnimočné nehody
Mnohí leteckí odborníci tvrdia, že nehody spôsobené nedostatkom paliva sú výnimočné. Globo ale napísal, že v čase príletu tragického letu sa k letisku v Medellíne približovali celkovo štyri lietadlá.
Prvé z nich podľa nemenovaného predstaviteľa kolumbijského úradu pre civilné letectvo dostalo prednosť, pretože hlásilo nedostatok paliva. Potom let spoločnosti LaMia riadiacej veži oznámil, že má rovnaký problém.
O palive hovorila aj letuška
O nedostatku paliva hovorila podľa médií aj letuška Ximena Suárezová, ktorá je jednou z dvoch preživších členov posádky. Vypovedala, že svetlá v lietadle zhasli asi minútu pred nárazom do zeme.
Médiá sa tiež zmieňujú o výpovediach záchranárov, ktorí na možný nedostatok paliva tiež poukázali vzhľadom na to, že trosky stroja nezačali horieť. Denník Daily Mirror ale v utorok napísal, že pilot palivo pred nehodou vypúšťal, aby sa vyhol explózii a vznieteniu po náraze.
Vyšetrovatelia špekulácie o nedostatku paliva nekomentujú, potvrdili však, že aj touto hypotézou sa budú pri objasňovaní zaoberať. Úrady aj vyšetrovatelia tiež uvádzajú, že pilot pred haváriou hlásil problémy s elektrinou.
Sedemnásť rokov starý štvormotorový hornoplošník strednej veľkosti British Aerospace 146 vo verzii Avro RJ85 podľa bolívijského úradu pre civilné letectvo technicky prešiel pred štartom kontrolou, ktorá žiadne problémy neodhalila.
Lietadlo prepravovalo členov brazílskeho futbalového klubu Chapecoense a novinárov. K havárii došlo krátko pred polnocou miestneho času v hornatej oblasti provincie Antioquia. Zo 77 osôb na palube prežili iba šiesti - traja futbalisti, dvaja členovia posádky a jeden novinár. Všetci však utrpeli vážne zranenia.