PRAHA, BRATISLAVA. Desiatky ruských agentov prišli v polovici roka 2012 do Česka, aby ovplyvnili blížiace sa voľby prezidenta. Mali jediný cieľ - víťazom sa začiatkom roka 2013 musí stať Miloš Zeman. Viedli koordinovanú kampaň, dopustili sa však aj volebného podvodu.
Práve pri voľbách v roku 2013 sa v Česku zavádzal systém počítačového spracovania hlasovacích lístkov. „Česi ako malé deti verili, že počítače sa nedajú preľstiť, ale, samozrejme, že to ide. Bolo to možné a bolo to nutné. V každej komisii sme hľadali človeka, ktorý by nám v tom pomohol,“ hovorí zdroj ruskej agentúry URA. A vďaka tomu vraj dostal Zeman v niektorých okrskoch „neprirodzene vysoké množstvo hlasov“.
Podobné správy o zmanipulovaných voľbách silami zo zahraničia prichádzajú z ruských pochybných zdrojov pravidelne, no málokedy spochybňujú zvolenie proruského politika, za akého aj agentúra označuje Miloša Zemana, víťaza spomínaných prezidentských volieb.
Väčšinou sa na konšpiračných weboch píše o americkom vplyve alebo o peniazoch miliardára Georgea Sorosa, ktoré voľby ovplyvňujú. Prípadne o obojoch.

Najväčšie uralské zdroje
Správu agentúry URA sa preto rozhodol overiť portál Idnes.cz. Agentúra vznikla v roku 2006 v Jekaterinburgu a prioritne sa sústreďuje na región Uralu. Teraz už patrí medzi najväčšie miestne zdroje. „Charakter agentúry je nejasný, objavili sa správy o jej blízkosti k ruskému režimu aj o kritickom postoji k ruským miliciám na Ukrajine,“ píše český spravodajský web.
“Hlupučký a nezmyselný spis na úrovni provokácií ŠtB. Od A do Z srší z klamlivého textu účelovosť a jeho cieľ.
„
Podľa portálu Neovlivni.cz autor textu o českých voľbách Konstantin Džultajev publikuje v agentúre už dlhšie a v minulosti priniesol rozhovor s ruským historikom Alexejom Kelinom, ktorý žije v Česku a je kritický voči Kremľu.
V článku o českých prezidentských voľbách odkazuje na zdroj, ktorý bol vraj jedným z 90 „odborných politických poradcov“ v Česku. Ich cieľom bolo vyvolávať protiamerické nálady a propagovať priateľstvo s Ruskom. Sústredili sa na konkrétne skupiny ľudí, u ktorých bolo podľa sociologických prieskumov potrebné zvýšiť podporu Zemana - malí podnikatelia, realitní makléri či športovci.
Platila ich sieť kasín, ktoré kontroloval „vysoký ruský štátny úradník“. Každý dostal informáciu o čase a konkrétnom stole v kasíne. „Keď na nás prišiel rad, pri stole nikto nesedel. Vsádzal som najvyššie stávky a krupiér to zariadil tak, že som dostával tučné výhry. To sa opakovalo mnohokrát,“ cituje URA jedného z agentov.
Chuligáni z Ruska
Kampaň však aj podľa ruského „poradcu“ neprebiehala bez problémov. „Nikto v Česku nesúhlasil so strhávaním plagátov Zemanových protikandidátov, tak sme si museli najať chuligánov z Ruska,“ hovorí zdroj.
Zeman sa proruskými postojmi nikdy netajil, aj jedným z najplyvnejších mužov jeho kampane bol zástupca ruskej spoločnosti Lukoil v Česku Martin Nejedlý. Náklonnosť k Rusku dáva najavo aj počas svojho úradovania na Pražskom hrade.
Jeho víťazstvo však nemuselo byť zmanipulované, výsledky boli totiž v súlade s predvolebnými prieskumami a nikto ich nespochybnil.
Je nereálne, aby sa v krajine naozaj objavili desiatky ruských agentov a snažili sa infiltrovať volebné komisie bez toho, aby si to niekto všimol. Rovnako to, že by sa im zároveň podarilo bez stôp ovplyvniť elektronické spočítanie hlasov. Navyše, celá správa je založená na jedinom, nemenovanom zdroji.
Česká kontrarozviedka o podobných aktivitách správy nemá. „Svedectvá o manipuláciách, ktoré v roku 2013 sprevádzali voľbu Zemana, treba vnímať ako dezinformácie smerujúce k mäteniu a dezorientácii verejnosti,“ povedal pre Idnes.cz hovorca Bezpečnostnej informačnej služby Jan Šubert.
Obvinenia odmietol aj prezidentov hovorca Jiří Ovčáček. "Hlupučký a nezmyselný spis na úrovni provokácií ŠtB. Od A do Z srší z klamlivého textu účelovosť a jeho cieľ," napísal v sms novinárovi portálu Echo24.cz.

Najmä spochybniť
Rezonovať však môže v oboch táboroch – Zemanovi priaznivci si tým môžu potvrdiť teóriu o útokoch na prezidenta, jeho odporcovia zas ruské záujmy, ktoré za ním stoja. „V oboch prípadoch má správa potenciál zahltiť český éter hádkou o neoveriteľnej informácii a náväzne polarizovať názorové tábory v spoločnosti,“ zakončil článok portál Idnes.cz.
Cieľom ruskej propagandy totiž nemusí byť vždy presvedčiť verejnosť o konkrétnej pravde, ale spochybniť všetko a všetkých, aby bol nakoniec ľahostajní voči dianiu okolo seba.