Pri železničných tragédiách zomierali aj stovky ľudí. Tu sú tie najhoršie

Asi sedemsto francúzskych vojakov zomrelo, keď sa počas prvej svetovej vojny vracali z frontu. Ide o najsmrteľnejšiu železničnú tragédiu v histórii.

Ilustračný obrázok(Zdroj: SITA/AP)

1. Saint-Michel-de-Maurianne, Francúzsko (12. december 1917)

Bol december a zúrila prvá svetová vojna. Zhruba tisícka francúzskych vojakov sa vracala z frontu v Taliansku.

Vlak sa vykoľajil v mestečku Saint-Michel-de-Maurianne neďaleko talianskych hraníc a spôsobil smrť približne sedemsto cestujúcich. Dôvodom bolo preťaženie vlaku - keďže bol počas prvej svetovej vojny nedostatok lokomotív, spojili dva vlaky s devätnástimi vozňami dokopy. 

Keď vlak schádzal dolu údolím, rušňovodičovi prestali fungovať brzdy. Stratil kontrolu nad vlakom, nekontrolovane sa tak rútil rýchlosťou 135 kilometrov za hodinu.

Podľa počtu mŕtvych robí z katastrofy historicky najsmrteľnejšiu nehodu v Európe.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: V New Jersey narazil vlak do nástupišťa, hlásia mŕtvych a stovku ranených

2. Ciurea, Rumunsko (1917)

Aj druhá najväčšia vlaková katastrofa Európy sa udiala počas prvej svetovej vojny. Čo presne ju spôsobilo, sa dodnes nevie - vie sa len to, že aj v tomto prípade bol vlak značne preťažený. Nastupovalo doň totiž množstvo ľudí, ktorým úrady odporučili, aby opustili svoje domovy. Nemci v tom čase Rumunsko bombardovali.

Nepriaznivé boli aj poveternostné podmienky. V ten deň snežilo, vlak sa tak ovládal len veľmi ťažko. Tak, ako pri najsmrteľnejšej európskej nehode histórie, aj v tomto prípade rušňovodič stratil kontrolu nad vlakom. Vykoľajil sa a narazil do lokomotívy na vedľajšej koľaji.

Pri nehode zahynulo približne šesťsto ľudí. Vlak viezol civilistov, vojakov, ale aj štátnikov.

3. Bihar, India (1981)

Presný počet obetí vykoľajenia vlaku v indickom Bihare nie je známy. Vlak sa vykoľajil na moste a spadol do rieky Bagmati. Po piatich dňoch z rieky vytiahli dvesto tiel, ale stovky ľudí ostali nezvestných. Odhaduje sa, že pri Bihare zomrelo 500 až 800 ľudí.

Známa nie je ani príčina vykoľajenia, spomínajú sa tri možnosti: cyklón, náhla záplava alebo poškodenie brźd, keď sa rušňovodič snažil vyhnúť zrážke s byvolom.

4. Guadalajara, Mexiko (1915)

Nehoda v juhozápadnom Mexiku sa odohrala počas mexickej revolúcie. Vlak bol aj v tomto prípade preťažený, ľudia údajne sedeli aj na streche či v priestore na batožinu.

Medzi Colimou a Guadalajarou stratil rušňovodič pri brzdení kontrolu a vlak naberal rýchlosť. Napokon sa vykoľajil, prevrhol a zrútil sa do kaňonu. Nehodu prežilo menej ako tristo ľudí, približne šesťsto ich zomrelo.

5. Aša, Rusko (1989)

Nehoda, ktorá sa v júni 1989 udiala približne 50 kilometrov od ruského mesta Ufa, je dodnes najsmrteľnejšou vlakovou nehodou sovietskej i ruskej histórie. Mŕtvych vtedy úrady potvrdili 575.

Nehodu zapríčinil uniknutý kvapalný zemný plyn. Vytvoril okolo seba vysoko horľavý oblak, ktorý prišiel do styku s iskrou spod dvoch okolo seba idúcich vlakov. Odhadovaný rozsah explózie sa prirovnáva k sile, ktorú spôsobí výbuch od 250 ton TNT.

Oba vlaky viezli aj deti. Jeden z nich bol na ceste na dovolenku pri Čiernom mori, druhý sa odtiaľ práve vracal.

6. Balvano, Taliansko (1944)

Najväčšia železničná tragédia v Taliansku sa odohrala v roku 1944 v tuneli pri meste Balvano. Stúpanie v ňom preplnený nočný vlak, ktorý mal vo vozňoch oveľa viac ľudí, ako mal oficiálnu kapacitu, nezvládol a zastavil sa.

Dym postupne otrávil 426 ľudí, mnohí z nich nemali vo vlaku čo robiť, keďže nemali cestovné lístky. Oxid uhoľnatý, ktorý ich zabil, nemá žiadny zápach, obete tragédie si tak nič nevšimli a mnohí zomreli v spánku.

7. Torre del Bierzo, Španielsko (1944)

Osobnému vlaku sa na trati v Španielsku pokazili brzdy, v tuneli narazil do poštového vlaku. O havárii sa nevedelo, do strojov neskôr vrazil aj vlak s uhlím. Medzi obeťami boli najmä ľudia, ktorí sa po vianočných sviatkoch vracali do práce.

O tragédii sa verejne veľa nevedelo, zamlčiavala to cenzúra vtedajšieho diktátora Francisca Franca. Oficiálne čísla hovorili o 78 obetiach, no súčasné odhady hovoria až o 500 ľuďoch. Počet sa ťažko určuje aj preto, že mnohí ľudia nemali platné lístky.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 987
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 622
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 547
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 531
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 155
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 031
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 904
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 687
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 676

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém história, História

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Politika ako Danko nikto nechce, demokrati ani oligarchovia

Definitívny politický pád Danka sme sledovali v priamom prenose.

EKONOMIKA

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na štyri roky

Prečo novinka bude trvať len istý čas, nie je jasné.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

Neprehliadnite tiež

Svet

Viceprezident USA vyzval Čile a ďalšie štáty, aby prerušili styky s KĽDR

Spojené štáty prikladajú veľký význam diplomatickej izolácii severokórejského režimu.

Svet

Šéf OSN odsúdil Trumpovu hrozbu vojenským zásahom vo Venezuele

Caracas hrozbu označil za vojnové štvanie ohrozujúce stabilitu celej Latinskej Ameriky.

Svet

Izrael podnikol desiatky útokov na konvoje so zbraňami pre Hizballáh

Izrael nikdy predtým takéto údaje nezverejnil.

Svet

Juhokórejský prezident odmietol vojnu na Kórejskom polostrove

Bez súhlasu Soulu nepodniknú Spojené štáty proti KĽDR nijaké vojenské opatrenia.