Sú vlaky bezpečné? Viac ľudí umiera na koľajniciach

Úmrtia na železniciach len málokedy spôsobujú samotné vlaky.

Ilustračné foto.(Zdroj: TASR/AP)

RÍM, BRATISLAVA. Utorková zrážka dvoch vlakov na juhu Talianska, pri ktorej zahynulo najmenej dvadsať ľudí, sa zapíše medzi najhoršie vlakové nehody. Na koľajniciach každý rok umierajú v Európe stovky ľudí, málokedy sú to však cestujúci. 

Podľa údajov Eurostatu vlaky zabili v roku 2014 v Únii celkovo 1006 ľudí, len minimum incidentov je však spojených s kolíziou vlaku a s pasažiermi.

Väčšina obetí zahynula pri prechode cez železničné priecestia alebo pri strete s vlakom, pričom štatistiky nezahŕňajú samovraždy. Za celý rok v Únii zahynuli pri kolíziách či vykoľajeniach len štyria ľudia.

Minulý rok bol počet o niečo vyšší – len v Česku pri kolízii s kamiónom na priecestí zahynuli traja ľudia, nehoda skúšobnej jazdy vlaku TGV vo Francúzsku si zase vyžiadala jedenásť obetí.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: V Taliansku sa zrazili vlaky. Počet mŕtvych stúpol na dvadsať

Najlepší rok pre lietadlá

Podobne ako pri lietadlách, cesta vlakom je stále oveľa bezpečnejšia ako jazda autom alebo motorkou. Podľa serveru Vox sú stále najbezpečnejšou formou prepravy lietadlá. Rok 2015 bol najbezpečnejším rokom v histórii letectva – pri leteckých nehodách zahynulo celkovo 560 ľudí.

Väčšinu tvorili obete letu Germanwings, ktoré zhodil kopilot v Alpách a obete výbuchu ruského lietadla spoločnosti Metrojet.

Najviac nehôd sa deje na cestách – v roku 2014 zahynulo na európskych cestách 25 900 ľudí. Nehody však majú klesajúcu tendenciu, pred dvanástimi rokmi bolo obetí v EÚ raz toľko. Najmenej bezpečnou formou transportu je motorka.

Nehody sú časté

Napriek nízkemu počtu smrteľných obetí dochádza k nehodám vlakov pomerne často – najmä čo sa týka vykoľajení. Podľa Európskej železničnej agentúry dochádza k nešťastiam takmer každý druhý deň, v roku 2014 ich bolo 2213.

K najväčším nehodám spôsobeným vykoľajením vlaku v Európe patrí havária pri španielskom meste Santiago de Compostela. Vtedy zahynulo 78 ľudí.

Bezpečnosť železníc tiež závisí od jednotlivých krajín. Podľa údajov z rokov 2007 až 2011 boli najbezpečnejšie vlaky v Dánsku a v Británii, najviac nehôd a úmrtí spôsobených vlakmi bolo naopak v Bulharsku, Estónsku či v Belgicku.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 381
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 974
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 100
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 793
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 639
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 450
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 081
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 023
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 850
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 479

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Nehody

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Svet

Tusk prirovnal politiku poľskej vládnej strany k plánom Kremľa

Predseda Európskej rady Donald Tusk kritizoval poľskú vládnu stranu.

Svet

Podozrievajú ho z podvodu. Indonézsky politik skončil za mrežami

Golkar Setya Novanta patrí medzi 80 ľudí, ktorí mali obrať štát o 170 miliónov dolárov.

Svet

Rokovania o vláde stroskotali, Nemecku hrozia predčasné voľby

Krajinu pravdepodobne čakajú predčasné voľby.

Svet

Americkým expertom sa podarilo nabúrať do systému Boeingu 757

Ministerstvo vnútornej bezpečnosti využilo získané poznatky na zavedenie nových bezpečnostných opatrení.