Slovensko je medzi štátmi, ktoré pri nákupe ropy najviac riskujú

Medzi najohrozenejšie krajiny Európskej únie patrí aj Slovensko a Česká republika

(Zdroj: Wikipedia Commons)

BRATISLAVA. Viac ako osemdesiat percent ropy sa do Európy dováža z iných častí sveta a často ide o geopoliticky nestabilné regióny, hovorí nová štúdia. Ide najmä o Rusko, Líbyu alebo Irak.

Skoro tretinu ropy do Európy dovážajú dve ruské spoločnosti Rosneft a Lukoil, píše sa v štúdii Cambridge Econometrics, ktorú si objednala Európska federácia pre dopravu a životné prostredie.

Len dvaja z desiatich najväčších dodávateľov sú európski – nórsky Statoil a holandský Shell. Tvoria však iba dvanásť percent trhu s naftou.

Štúdia upozorňuje, že Európa je čoraz viac závislá od nestabilných a rizikových krajinách, množstvo dovážanej nafty sa od roku 2001 viac ako zdvojnásobilo.

Hrozba, že sa dodávky zastavia, je najväčšia v krajinách strednej Európy, teda aj na Slovensku, a v GréckuAj keď Európska únia nariaďuje, aby každá krajina mala zásoby ropy pre prípad výpadku dodávok, ide len o krátkodobé opatrenie, ktoré problém nerieši.

Dovoz ohrozuje životné prostredie aj ekonomiku

Táto závislosť od mimoeurópskych dodávok poškodzuje aj ekonomiku, tvrdí pre Guardian Laura Buffetová, ktorá viedla štúdiu. „Smäd dopravného priemyslu po dovážanej rope a nafte stojí ročne každého občana približne 300 libier ročne. Sú to peniaze, ktoré prúdia von z európskej ekonomiky,“ hovorí.

Dve tretiny dopytu po rope tvorí doprava a transport. S rastúcim dopytom sa EÚ snažila nájsť riešenie problému. Jedným z nich bolo zvýšenie využívania fosílnych a biologických palív.

Štúdia navrhuje niečo iné, inovácie v dopravnom sektore a prechod na nízko uhlíkový priemysel – napríklad podporu elektrických áut a stanovenie dlhodobých cieľov na zníženie emisií CO2 .

To by viedlo nielen k celkovému zlepšeniu životného prostredia, ale zároveň k zníženiu bezpečnostných rizík a vytvoreniu nových pracovných miest.

Prechod na nízko uhlíkovú stratégiu má podľa výskumu viacero ekonomických výhod, ale aj pozitívne dopady na životné prostredie. Predpokladá zníženie emisií až o 93 percent a vytvorenie približne dvoch miliónov nových pracovných miest.

Blokujú výrobu zelených áut

Aj keď tento dopad na životné prostredie by sa naplno prejavil až o dvanásť rokov, čo je doba obmeny automobilov v Európe, nové pracovné miesta by postupne vznikali už od prvého dňa.

Európska asociácia výrobcov vozidiel sa však postavila proti takzvanej dekarbonizácii a podporuje používanie biopalív, integrované zelené iniciatívy a európsky systém obchodu s emisiami.

Gigantov tohto priemyslu - Shell a Volkswagen - obviňujú, že blokujú plány na zníženie emisií a vývoj lepších a výkonnejších elektrických áut.

Odborníci sa obávajú, že ich lobovanie proti nízkouhlíkovým plánom môže zničiť ciele EÚ na zníženie emisií, ktoré krajiny potvrdili aj na minuloročnom klimasummite v Paríži.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  3. Modern luxury next to the Blue Church
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  6. Moskva alebo Petrohrad?
  7. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  8. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  9. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  10. HB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 651
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 226
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 2 260
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 174
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 586
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 414
  7. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 397
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 104
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 076
  10. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 906

Téma: Európska únia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Ropa

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Prečo by sa mali Slováci začať báť Čechov

Slovensko bude musieť vynaložiť viac úsilia a vynaliezavosti, aby ho Brusel v zhluku „podivných“ demokracií na východ od Nemecka rozpoznal

KOMENTÁRE

Fico útokom na Kisku škodí hlavne sebe

Všetky pokusy o priamu konfrontáciu sa doteraz vždy skončili porážkou Fica.

EKONOMIKA

V Belgicku zadržali 112 slovenských kamiónov pre možné vykorisťovanie vodičov

Polícia skúma, či nedošlo k sociálnemu dumpingu.

Neprehliadnite tiež

Svet

Zabil deväť ľudí aj hnutie hippies. Prečo Mansona stále obdivovali?

Ľudí lákajú zločinci. Množstvo obdivovateľov mali Charles Manson aj český vrah Jiří Kajínek.

Svet

Bielorusi zadržali ukrajinského novinára, vraj je to špión

Novinár je podozrivý zo špionáže a vytvárania siete spolupracovníkov ukrajinskej tajnej služby v Bielorusku.

Svet

Mugabe stále neodstúpil, naťahuje čas

Zimbabwianskemu prezidentovi Robertovi Mugabemu uplynula v pondelok napoludnie miestneho času lehota na odstúpenie.

Svet

Socialisti nechcú ísť s Merkelovou. Schulz chce predčasné voľby, prezident nie

Nezáujem o oživenie veľkej koalície predsedníctvo SPD jednomyseľne potvrdilo