Slovensko je medzi štátmi, ktoré pri nákupe ropy najviac riskujú

Medzi najohrozenejšie krajiny Európskej únie patrí aj Slovensko a Česká republika

(Zdroj: Wikipedia Commons)

BRATISLAVA. Viac ako osemdesiat percent ropy sa do Európy dováža z iných častí sveta a často ide o geopoliticky nestabilné regióny, hovorí nová štúdia. Ide najmä o Rusko, Líbyu alebo Irak.

Skoro tretinu ropy do Európy dovážajú dve ruské spoločnosti Rosneft a Lukoil, píše sa v štúdii Cambridge Econometrics, ktorú si objednala Európska federácia pre dopravu a životné prostredie.

Len dvaja z desiatich najväčších dodávateľov sú európski – nórsky Statoil a holandský Shell. Tvoria však iba dvanásť percent trhu s naftou.

Štúdia upozorňuje, že Európa je čoraz viac závislá od nestabilných a rizikových krajinách, množstvo dovážanej nafty sa od roku 2001 viac ako zdvojnásobilo.

Hrozba, že sa dodávky zastavia, je najväčšia v krajinách strednej Európy, teda aj na Slovensku, a v GréckuAj keď Európska únia nariaďuje, aby každá krajina mala zásoby ropy pre prípad výpadku dodávok, ide len o krátkodobé opatrenie, ktoré problém nerieši.

Dovoz ohrozuje životné prostredie aj ekonomiku

Táto závislosť od mimoeurópskych dodávok poškodzuje aj ekonomiku, tvrdí pre Guardian Laura Buffetová, ktorá viedla štúdiu. „Smäd dopravného priemyslu po dovážanej rope a nafte stojí ročne každého občana približne 300 libier ročne. Sú to peniaze, ktoré prúdia von z európskej ekonomiky,“ hovorí.

Dve tretiny dopytu po rope tvorí doprava a transport. S rastúcim dopytom sa EÚ snažila nájsť riešenie problému. Jedným z nich bolo zvýšenie využívania fosílnych a biologických palív.

Štúdia navrhuje niečo iné, inovácie v dopravnom sektore a prechod na nízko uhlíkový priemysel – napríklad podporu elektrických áut a stanovenie dlhodobých cieľov na zníženie emisií CO2 .

To by viedlo nielen k celkovému zlepšeniu životného prostredia, ale zároveň k zníženiu bezpečnostných rizík a vytvoreniu nových pracovných miest.

Prechod na nízko uhlíkovú stratégiu má podľa výskumu viacero ekonomických výhod, ale aj pozitívne dopady na životné prostredie. Predpokladá zníženie emisií až o 93 percent a vytvorenie približne dvoch miliónov nových pracovných miest.

Blokujú výrobu zelených áut

Aj keď tento dopad na životné prostredie by sa naplno prejavil až o dvanásť rokov, čo je doba obmeny automobilov v Európe, nové pracovné miesta by postupne vznikali už od prvého dňa.

Európska asociácia výrobcov vozidiel sa však postavila proti takzvanej dekarbonizácii a podporuje používanie biopalív, integrované zelené iniciatívy a európsky systém obchodu s emisiami.

Gigantov tohto priemyslu - Shell a Volkswagen - obviňujú, že blokujú plány na zníženie emisií a vývoj lepších a výkonnejších elektrických áut.

Odborníci sa obávajú, že ich lobovanie proti nízkouhlíkovým plánom môže zničiť ciele EÚ na zníženie emisií, ktoré krajiny potvrdili aj na minuloročnom klimasummite v Paríži.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  4. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  7. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  9. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  10. Finále súťaže CEWE Fotokniha roka 2016
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 656
  2. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 8 161
  3. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 7 996
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 7 298
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 4 920
  6. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 797
  7. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 2 385
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 2 278
  9. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 884
  10. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 824

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Laššáková jazdí zadarmo, Kiska za vlaky platí

Najvýhodnejšie podmienky cestovania majú sudcovia Ústavného súdu v Košiciach, nemusia platiť za vlaky ani autobusy.

TECH

Odhalili pôvod záhadného hobbita, z Afriky sa dostal ako prvý

Homo floresiensis mal malý mozog a veľké nohy.

DOMOV

Danko chce obmedziť strany, súperov neodradil

Z SNS nepovedali, či pravidlo bude platiť aj pre registrované strany.

KOMENTÁRE

Hnev, strach a frustrácia na zmenu nestačia

Nevyháňal migrantov, nestaval múry, nenadbiehal skroteným rasizmom,

Neprehliadnite tiež

K brehom Južnej Kórei dorazila americká atómová ponorka

Ponorka USS Michigan je vyzbrojená 154 strelami Tomahawk.

Zakladateľ Wikipedie vytvára spravodajskú platformu, chce bojovať proti hoaxom

Služba Wikitribune má byť bezplatná a nemala by obsahovať reklamu.

Výbuch cestnej nálože v Pakistane zasiahol mikrobus, zomrelo desať ľudí

Bomba vybuchla na ceste v pakistanskom meste Páračinár pri hraniciach s Afganistanom.

Macronov volebný štáb sa stal terčom hakerov napojených na Rusko

Japonská firma Trend Micro tvrdí, že za útokom je skupina Pawn Storm, ktorú USA spájajú s ruskými tajnými službami.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop