Po smrti pápeža Jána Pavla II. a po zvolení nového pápeža Benedikta XVI. v Ríme prekvitá obchod so spomienkovými predmetmi - predáva sa všetko - od loptičiek Vatikánskeho golfového klubu (po 3 eurá, čo je 120 korún) po intelektuálske texty encyklík v latinčine.
Medzi vážnejšími artiklami sú požehnania nebohého pápeža vo viacerých jazykoch, vytlačené na jemnom papieri, ako i plagáty a kalendár na rok 2006 s fotografiami bývalej hlavy katolíckej cirkvi.
Medzi bestsellery patria kľúčenky s podobizňou pápeža Jána Pavla II. na jednej strane a so svätopeterskou bazilikou na opačnej strane a snímky a odznaky s jedným aj s druhým pápežom. To všetko za rozumnú cenu - dve až tri eurá, čo je 80 až 120 korún.
"Dôležité je mať veľa zásob a držať cenu dole, aby si ich ľudia mohli dovoliť," hovorí jeden z predavačov. "Veľa zahraničných návštevníkov ich kupuje vo veľkom počte a berie ich domov ako darčeky."
Aj majitelia stánkov, kde je tovar drahší, priznávajú zvýšený obrat. "Predáva sa všetko s obrazom niektorého pápeža," povedal jeden, ktorý - rovnako ako kolegovia - rozhodne odmietol čo i len naznačiť, koľko peňazí zarobil na pápežovom úmrtí.
Beniamino Lecce, majiteľ kníhkupectva Libreria Ave, dodáva, že po smrti Jána Pavla II. sa zvýšil aj predaj tenkého zväzku textov nebohého pápeža s titulom Otvorte svoje srdcia.
"Kúpili sme ich 1000 a za celý marec sme predali len dve. Za dva dni nato, ako pápež zomrel, sme ich predali toľko, že sme museli objednať viac," povedal agentúre Reuters.
"Nezvýšil sa len dopyt, ale aj zásoby," dodal Lecce a poukázal na veľkú publikáciu Karol Wojtyla, muž konca milénia. "Aj keď máme euro už štyri roky, cenovka je stále v lírach. Vydavatelia sa zbavujú starých zásob," spresnil.
Takisto sa začala výnimočne dobre predávať kniha nového pápeža Benedikta XVI., ktorú písal Joseph Ratzinger ako kardinál. Volá sa Hodnoty v období otrasov a vyšla len minulú stredu.
Kardinál v nej vyzýva Európu k návratu ku kresťanským koreňom, no odsudzuje manželstvá homosexuálov, rozvody a možnosti klonovania ľudí. Sympatie si však získal u kupcov tým, že už ako kardinál najhlasnejšie presadzoval rýchle vyhlásenie Jána Pavla II. za svätého. (tasr, r)