ISTANBUL, BRATISLAVA. Pohybujú sa tam tisíce ľudí aj stovky policajtov, no stále sú pomerne ľahkým a atraktívnym terčom útokov. Svetové letiská zažili za posledné roky niekoľko teroristických útokov a aj napriek zvýšenej bezpečnosti im nedokážu čeliť. Kde je problém?
Viac ako 61 miliónov pasažierov odbavilo istanbulské letisko Ataturk minulý rok. Lieta sa z neho takmer do celého sveta. Základňu na letisku má napríklad spoločnosť Turkish Airlines, ktorá lieta až do 96 krajín sveta. Cez letisko teda do zahraničia prechádzajú aj Slováci letiaci touto spoločnosťou z Košíc.
Na jedenáste najrušnejšie letisko sveta sa dvaja samovražední útočníci dostali cez príletovú halu. Napriek zvýšeným bezpečnostným opatreniam práve príletová hala nemá kontrolu pred vstupom a k útoku došlo ešte pred kontrolami vo vnútri.
Pri vstupe do odletovej haly musíte prejsť hneď pri vchode skenerom, detektorom kovov a celkovou kontrolou. Tretí útočník sa zase odpálil pred letiskom na parkovisku.
Pri samovražedných útokoch na letisku v Istanbule zahynulo 41 ľudí ČítajteViac kontrol, lepší cieľ útoku
„Zabezpečiť ochranu letiska je veľmi náročné, pretože ľudia prichádzajú osobnými autami alebo taxíkmi a k útokom často dochádza pred vstupom na letisko, kde sa koncentrujú ľudia,“ hovorí bezpečnostný analytik Jaroslav Naď zo Slovenského inštitútu pre bezpečnostnú politiku.
Podobne ako v Istanbule, aj pri marcovom útoku na bruselské letisko sa útočníci odpálili ešte predtým, ako sa dostali k bezpečnostným kontrolám.
Kontroly pred vstupom do terminálu chvíľu malo aj bratislavské letisko, po niekoľkých týždňoch ich však zrušili. Podľa Naďa takéto kontroly pritom môžu paradoxne situáciu ešte zhoršiť. „Ľudia by sa tak zhromaždili ešte pred terminálmi a väčšie zoskupenie ľudí je lepším terčom pre útočníkov,“ hovorí.
Je Turecko po ďalšom útoku ešte bezpečné? Čítajte