PANAMA, BRATISLAVA. Keď v nedeľu cez Panamský prieplav prechádzala čínska loď s asi deväťtisíc kontajnermi, pozorovali ju tisíce ľudí, strieľali ohňostroje a prizerali sa tomu svetoví politici.
Viac ako 4,7 miliardy eur stálo a deväť rokov trvalo dobudovanie tretieho kanálu, cez ktorý môžu prechádzať lode s trikrát väčšou kapacitou ako doteraz. Megalomanský projekt prinesie stredoamerickej krajine ešte viac peňazí – už teraz tvoria príjmy z prieplavu asi 40 percent HDP Panamy.
Otvorenie nového Panamského prieplavu nie je jediným megalomanským projektom, na ktorom sa vo svete pracuje. Miliardy stoja nové letiská, tunely aj mrakodrapy. Pozrite si niektoré megastavby vo svete.

Istanbulské tunely
Ich výstavba trvá roky, stojí miliardy eur, no spájajú dva kontinenty. Istanbul, najväčšie mesto v Európe, v posledných rokoch rozbehol niekoľko veľkých dopravných projektov, ktoré majú spojiť jeho európsku a ázijskú časť.
V októbri 2013 otvorili železničný tunel pod Bosporskou úžinou, ktorý patrí do megaprojektu Marmaray. Prvýkrát tak podmorskou železnicou spojili dva kontinenty. Asi štrnásťkilometrový tunel mal znížiť počet áut prúdiacich cez mesto, projekt celkovo vyšiel na 3,6 miliardy eur.
Pod Bosporskou úžinou stále stavajú aj ďalší veľký tunel – tentoraz cestný Eurasia tunel. Dvojposchodový tunel, ktorý sa nachádza len kilometer južne od toho železničného, skráti cestu autom z ázijskej štvrte Göztepe do európskej štvrte Kazlıçesme zo sto na 15 minút. Úsek pod vodou má päť kilometrov, stál asi miliardu eur. Projekt by mali dokončiť v decembri.
Turecko pritom uvažuje aj o ďalšom tuneli cez Bospor – tentoraz trojposchodovom. Tunel by mal stáť viac ako tri miliardy eur a viesť by cezeň mala cesta aj železnica pre metro.

Nové pekinské letisko
Viac ako 90 miliónov pasažierov prešlo minulý rok pekinským letiskom, čo z neho robí druhé najrušnejšie letisko sveta po letisku Hartsfield-Jackson v Atlante. Čínska vláda preto už pred niekoľkými rokmi avizovala, že potrebuje nové letisko, ktoré by dopravu do čínskeho hlavného mesta odľahčilo.
V decembri 2014 sa začala výstavba nového letiska vo štvrti Ta-sing, 46 kilometrov južne od centra Pekingu. Terminál na letisku navrhla nedávno zosnulá architektka Zaha Hadid a celkovo by mal projekt stáť vyše desať miliárd eur.