Brusel 20. apríla (TASR) Európska únia by mala na vyššie vzdelávanie vynakladať dve percentá svojho HDP. Súčasné výdavky 1,1 percenta nie sú dostatočné a znamenajú výrazné zaostávanie za hlavnými konkurentmi na čele s USA. Vyhlásil to dnes v Bruseli európsky komisár pre kultúru, vzdelávanie, odbornú prípravu a mnohojazyčnosť Ján Figeľ.
Európska komisia dnes prijala komunikáciu, ktorá rozoberá súčasné problémy a výzvy dnešných európskych univerzít a odporúča priority, na ktoré sa treba zamerať.
Ak si porovnáme kde sme v zjednotenej Európe dnes mierne cez jedno percento oproti hlavným konkurentom, tak schválená komunikácia oprávnene tvrdí, že dosiahnutie dvoch percent HDP je jedným z výrazov ekonomiky postavenej na vedomostiach, povedal Figeľ na tlačovej konferencii.
Vedomostná a znalostná ekonomika by podľa neho mala byť v stave investovať viac ako je súčasný priemer a referenčnou hodnotou sú práve dve percentá HDP. V USA smeruje na vyššie vzdelávanie 2,7 percenta, v Kanade 2,5.
Ak by sa chcela Európa vyrovnať celkové americké číslo, musela by každý rok na vzdelávanie vynaložiť dodatočných 150 miliárd eur, uvádza sa v komunikácii slovenského eurokomisára.
Figeľ nechce ani nemôže členským štátom EÚ prikazovať, ako majú financovanie dosiahnuť a aké zdroje mobilizovať. Upozorňuje ale, že v EÚ je veľmi nízky podiel súkromného sektora na financovaní vysokoškolského vzdelávania len 0,2 percenta HDP, zatiaľ čo v USA je to 1,8 percenta.
Jednou z možností sú podľa schváleného dokumentu aj individuálne príspevky študentov. Neodporúčame však nejaké ideálne pomeryje to vec prístupu jednotlivých krajín, tu ide o tom, aby boli schopné mobilizovať zdroje, dodal Figeľ. Komisia tiež silne odporúča verejno-súkromné partnerstvá.
Troma hlavnými prioritami, na ktoré by sa mali európske univerzity a členské štáty zamerať, sú podľa schválenej komunikácie zvýšenie kvality a príťažlivosti univerzít, zlepšenie ich riadenia a systémov, a diverzifikácia zdrojov financovania.
Komisia má však v tejto oblasti veľmi obmedzené právomoci, čo si uvedomuje aj Figeľ. Je na jednotlivých krajinách, aký spôsob a akú mieru reforiem (si zvolia), koľko investujú do modernizácie, uzavrel.