LONDÝN, BRATISLAVA. Mal to byť tesný súboj a možnosť, že by ho vyhrali zástancovia odchodu Veľkej Británie z Európskej únie, si premiér David Cameron doteraz takmer nepripúšťal. Čoraz viac však scenár, že EÚ už tento mesiac príde o jedného zo svojich najdôležitejších členov, začína byť reálny.
Pondelňajší prieskum bol pre zástancov zotrvania v Únii šokom.
Tábor podporovateľov brexitu má už rekordný, viac ako sedempercentný náskok. Za brexit sa v rovnaký deň postavil aj vplyvný britský bulvárny denník The Sun. „Vyzývame všetkých, aby volili za odchod z EÚ. Musíme sa oslobodiť od diktátu z Bruselu,“ napísali noviny, ktoré čítajú približne dva milióny Britov.
Čo sa musí zmeniť, ak chcú byť Cameronovci úspešní? A prečo vlastne začínajú prehrávať? Tu sú štyri dôvody.
1. Zástancom Únie chýba emócia
Zástancovia únie boli voči jej odporcom už od začiatku v nevýhode minimálne z jedného dôvodu. Sú menej motivovaní hlasovať a hrozí, že neprídu k urnám. Presne toto musia zmeniť.
Podľa expertov im tiež chýba niečo, čo vyzerá na prvý pohľad abstraktne, v skutočnosti však môže rozhodnúť referendum – zástancom Únie chýba vášeň.
„Voliči, ktorí sú za odchod Británie, sú oveľa vášnivejší,“ napísal v analýze portál Politico. „Ani medzi zástancami Únie nepanuje k Bruselu príliš veľká láska.“
2. Rozhodne účasť
O tom, že účasť bude kľúčový faktor, dávno vie aj Cameron. Aj preto sa v kampani zameriava skôr na mobilizáciu voličov ako presviedčanie svojich odporcov.
Inštitút Ipsos koncom apríla vypočítal, že vysoká účasť hrá do karát odporcom brexitu. Ak by napríklad k urnám 23. júna prišlo 70 percent voličov, podľa vtedajších dát by vyhrali asi o dve percentá. Ak by hlasovalo len 45 percent Britov, krajina by opustila Úniu. Zjednodušene povedané, euroskeptický juh musí v čo najväčšej miere zostať doma.
A eurooptimisti z oblastí severne od Londýna, patriaci k takzvanej nižšej strednej triede, musia prísť. Hranice medzi podporovateľmi a odporcami brexitu sa však kreslia čoraz ťažšie. Všeobecne platí, že zotrvanie v Únii podporujú najmä mladší voliči.
3. Rozhodne ekonomika
Pre mnohých zástancov brexitu je hlasovanie najmä o strachu z migrantov. Exaktné údaje však hovoria, že to nie je hlavná obava. Je to ekonomika. Toto by mali zástancovia zotrvania v kampani zdôrazňovať a nie migráciu.
Podľa Ipsosu až pre 18 percent respondentov bude ekonomika kľúčový argument, na ktorého základe sa pri referende budú rozhodovať. Obavy z migrantov sú až na druhom mieste so 14 percentami.
4. Televízia, médiá a futbal
Britský premiér Cameron podľa analytikov relatívne dobre zvládol nedávnu debatu na Sky News. Problémom však bolo, že ju takmer nikto nepozeral. V rovnakom čase totiž Anglicko hralo prípravný zápas proti Portugalsku.
Podpora brexitu zo strany The Sun je pre Camerona tiež zlá správa. Každý deň si britskú tlač kúpia zhruba štyri milióny obyvateľov krajiny. Nie sú to také vysoké čísla ako v minulosti, stále je to však masa, ktorá môže rozhodnúť referendum.
Politico tvrdí, že zo štyroch hlavných britských novín sú euroskeptické až tri – okrem The Sun ešte Daily Telegraph a Daily Mail. Štvrté, Daily Mirror, sú síce proeurópske, až polovica ich čitateľov však v referende plýánuje hlasovať za vystúpenie z EÚ.