SME

Le Soir: Belgicko sa prikláňa k rozšíreniu v troch vlnách

Brusel 15. marca (TASR) - Rozšírenie Európskej únie (EÚ) áno, ale kedy a o koho? O veľkú skupinu krajín alebo vo vlnách? Na tieto otázky hľadá v dnešnom ...

Brusel 15. marca (TASR) - Rozšírenie Európskej únie (EÚ) áno, ale kedy a o koho? O veľkú skupinu krajín alebo vo vlnách? Na tieto otázky hľadá v dnešnom komentári odpoveď belgický denník Le Soir. Existujú podľa neho rôzne scenáre.

Európska komisia (EK) zjavne presadzuje scenár "big bangu" - teda rozšírenie o ak nie všetkých 12, tak aspoň 10 kandidátskych krajín (Bulharsko a Rumunsko sú totiž za ostatnými príliš pozadu), píše Le Soir.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa Belgicka však predstavuje "big bang" obrovskú nevýhodu: núti pokročilejšie krajiny, ako Maďarsko, Maltu a Cyprus, ale tiež Slovinsko a Estónsko, či dokonca Česko (ktoré je trošku pozadu), aby čakali na ostatných. Tieto krajiny vyvinuli obrovské úsilie pri realizácii rýchlych a nepopulárnych opatrení nevyhnutných pre splnenie všetkých kritérií a odklad "kompenzácie" vo forme vstupu do EÚ by mohol byť nebezpečne kontraproduktívny, myslí si denník Le Soir.

SkryťVypnúť reklamu

Belgicko sa preto prikláňa skôr k scenáru rozšírenia v troch vlnách: najskôr štáty, ktoré sú momentálne už "kvázi pripravené", potom tie, ktoré sú "na dobrej ceste" a nakoniec Bulharsko a Rumunsko, píše denník. Aj ostatné členské krajiny EÚ idú podľa neho podobným smerom, presadzujú však štyri, či dokonca päť menších vĺn rozšírenia.

Nakoniec tí, čo hovoria o európskej "osemnástke", môžu argumentovať aj závermi Zmluvy z Nice, ktorá predpokladá organizáciu všetkých summitov EÚ v Bruseli po tom, ako únia dosiahne 18 členov.

(spravodajca TASR Robert Sermek) ed

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  2. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave
  3. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel
  4. Odborník na reštaurovanie: Lacné úpravy ničia kamenné pamiatky
  5. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  6. Digitálne platby a poistenie pre bezstarostnú dovolenku
  7. Dubová alej prichádza s dostupnejším bývaním na predmestí
  8. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu?
  1. Prvý vajcomat na Slovensku má najlacnejšie vajcia v Bratislave
  2. Ku kybernetickej bezpečnosti prispejú aj dobrovoľné hlásenia
  3. Odborník na reštaurovanie: Lacné úpravy ničia kamenné pamiatky
  4. Digitálne platby a poistenie pre bezstarostnú dovolenku
  5. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel
  6. EURO U21 2025: S kým, kde a kedy hráme zápasy?
  7. KVITOK® – prírodná kozmetika zo srdca východného Slovenska
  8. Slovo HAUS znamená dom, budova, firma. Je to aj domov
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 608
  2. S. Moravčík: 30-dňová záruka vianočky? Ja by som ju nejedol 9 023
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 7 772
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 823
  5. Plátené tašky a opakované použitie 4 232
  6. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 3 610
  7. Detox pre vaše auto. Prejaví sa v spotrebe aj vo výkone 3 379
  8. Známy šéfkuchár radí: Takto budú bezlepkové pagáče dlhšie mäkké 2 761
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Sportnet

Trofej pre víťaza ME vo futbale do 21 rokov 2025 (EURO U21 2025).

Otvárací zápas je na programe 11. júna.


Tvorcovia podcastu Bavme sa o lige Michal Maťašovský, Marek Arpáš, Maroš Červenka  a Andrej Zvolenský.

Špeciálna epizóda podcastu Bavme sa o lige.


Slovenskí futbalisti v zápase s Gréckom.

Pozrite si TV program prípravného futbalového zápasu, v ktorom Slovensko čelí Izraelu. Kde sledovať zápas?


Végh s Vémolom v odvetnom zápase v roku 2024.

Pozrite si, kde a kedy sa uskutoční očakávaný súboj Attila Végh vs. Karlos Vémola. Prečítajte si otázky a odpovede.


SkryťZatvoriť reklamu