Švajčiari prerazili Alpy, otvorili najdlhší železničný tunel na svete

Gotthardský železničný tunel stavali aj baníci, milióny eur pôjdu len na jeho otvorenie. Pozrite si ho na 360-stupňovom videu.

Tunel súčasne na oboch stranách stavby otvorili prezident Schneider-Ammann a ministerka dopravy Doris Leuthardová. (Zdroj: TASR/AP)

ZÜRICH, BRATISLAVA. Keď pred 144 rokmi začali kopaním, hĺbením a dynamitom prerážať železničný tunel pod švajčiarskym Gotthardským priesmykom, išlo o veľkolepú udalosť.

Pätnásť kilometrov dlhý tunel otvorili po desiatich rokoch práce a smrti 199 robotníkov v roku 1882. Išlo o prvé moderné prepojenie medzi severnou a južnou časťou Európy. 

V stredu po sedemnástich rokoch slávnostne otvorili ďalší veľkolepý projekt – nový Gotthardský pätný tunel, ktorý skráti cestu zo švajčiarskeho Zürichu do talianskeho Milána takmer o hodinu. Tunel, ktorý je symbolom švajčiarskej identity a vývoja, má odľahčiť švajčiarske cesty od nákladných áut.

Tunel súčasne na oboch stranách stavby otvorili prezident Johann Schneider-Ammann a ministerka dopravy Doris Leuthardová. "Dnešok je historickým dňom pre našu krajinu," nechal sa počuť Schneider-Ammann. "Je to veľký krok pre Švajčiarsko, ale aj pre celý kontinent. Zbližuje národy a národné hospodárstvo," povedal tiež o stavbe.

Na záver svojho vystúpenia dal zelenú prvým vlakom s pasažiermi. Z oboch strán potom do tunela vošiel vlak s 500 cestujúcimi, ktorí miestenku vyhrali v lotérii.

Pätný tunel je výnimočný tým, že vchádza pod zem priamo na úpätí horského masívu. To ho odlišuje aj od dvoch ďalších Gotthardských tunelov (vrátane cestného), ktoré prechádzajú vrchnou časťou alpského masívu.

V čom je ešte jedinečný?

Dar z nebies

"Pamätám si, ako som sa do Gotthardského tunela dostal cez dlhú vstupnú šachtu. Odtiaľ sme išli výťahom, ktorý bol dlhší ako Empire State Building," opisoval pre server Swissinfo.ch fotoreportér National Geographic Roff Smith vstup do tunela.

Päťdesiatsedem kilometrov dlhý, vo viac ako dvojkilometrovej hĺbke a za viac ako 11 miliárd eur. Tunel je taký dlhý, že robotníci pri jeho konštrukcii na presun medzi dvoma miestami používali skladacie bicykle.

„Technicky je to neuveriteľný projekt,“ povedal v roku 2010 pre Spiegel Kurosch Thuro, odborník na výstavbu tunelov z Mníchovskej technickej univerzity. „Švajčiari dali latku tak vysoko, že nebude ľahké ju prekonať,“ dodáva. Kilometer trate stál asi sto miliónov eur.

„Je to dar z nebies pre Európu,“ povedala podľa agentúry AFP európska komisárka pre dopravu Violeta Bulcová. Tunel totiž výrazne zjednodušuje prepravu tovaru z prístavov v Rotterdame či v Antverpách do južných prístavov v Janove či v Benátkach. Viac ako 40 miliónov ton tovaru by mali cez tunel previezť nákladné vlaky.

Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Odomknite si článok - prihláste sa alebo si predplaťte Sme.sk
Vyskúšajte predplatné za 1€ týždenne. Staňte sa preplatiteľom už za pár sekúnd. Pošlite SMS s textom SME1 na číslo 8787, alebo kliknite na tlačidlo s textom SMS a odošlite predvyplnenú SMS. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť (viac na www.sme.sk/vop).
Ďalšie možnosti predplatného Sme.sk:
Ročné predplatné
29 €
Objednať
Ušetríte až 17,80 € v porovnaní s mesačným predplatným
Štvrťročné predplatné
9,90 €
Objednať
Ušetríte 1,80 € v porovnaní s mesačným predplatným

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Téma: Vlaky


Článok je zaradený aj do ďalších tém Železnice Slovenskej republiky

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Sagan: Bol som zmierený s tým, že nevyhrám

Slovenský cyklista dokázal to, čo sa ešte nikdy nikomu nepodarilo.

KOMENTÁRE

Až teraz si Merkelová začína budovať svoj odkaz

Bude to ona, kto bude ovládať nemeckú aj európsku politiku.

Neprehliadnite tiež

Svet

V Iraku popravili 42 ľudí odsúdených za terorizmus

Popravených odsúdili za zabitie príslušníkov bezpečnostných síl či za účasť na útokoch.

Svet

Pri náletoch USA zomrelo v Líbyi 17 militantov Islamského štátu

Tábor používali na presun svojich militantov po krajine aj mimo nej.

Svet

Neuznáme referendum o nezávislosti Kurdistanu, hovorí iracký premiér

Prezident Kurdistanu oznámil, že referendum sa uskutoční podľa plánu.

Svet

Z tisícov Mexičanov sú bezdomovci, počet obetí zemetrasenia opäť stúpol

Rodiny už celé dni táboria pri mieste zrútených obytných alebo kancelárskych budov.