BRUSEL. Európska komisia (EK) v stredu ako súčasť stratégie jednotného digitálneho trhu navrhla aktualizáciu audiovizuálnych pravidiel EÚ s cieľom vytvoriť spravodlivejšie prostredie pre všetkých aktérov, podporovať európske filmy, chrániť maloletých a lepšie bojovať proti prejavom nenávisti.
Návrh EK odzrkadľuje aj nový prístup k online platformám, keďže rieši osobitné potreby v rozličných oblastiach ako sú internetové trhy, vyhľadávače, platobné systémy, sociálne médiá a internetové stránky na zdieľanie obrazového a iného obsahu.
Netflix a Youtube v rovnováhe s tradičnými vysielateľmi
Komisia predstavila aktualizovanú smernicu o audiovizuálnych mediálnych službách.
Ide o spoločné pravidlá, ktorými sa takmer 30 rokov riadili audiovizuálne médiá v krajinách EÚ, zabezpečovala sa kultúrna rozmanitosť a voľný obeh obsahu.
V súčasnosti diváci sledujú videoobsah nielen prostredníctvom televíznych kanálov, ale čím viac aj prostredníctvom služieb videa na požiadanie (Netflix a MUBI) a platforiem na uverejňovanie videí (ako je YouTube a Dailymotion).
Aj preto chce exekutíva EÚ dosiahnuť lepšiu rovnováhu pravidiel, ktoré sa v súčasnosti vzťahujú na tradičných vysielateľov, poskytovateľov služieb videa na požiadanie a platformy na uverejňovanie videí, najmä pokiaľ ide o ochranu detí.
Revidovaná smernica okrem toho posilňuje podporu európskej kultúrnej rozmanitosti, zabezpečuje nezávislosť regulačných orgánov v audiovizuálnej oblasti a poskytuje vysielateľom väčšiu flexibilitu v prípade reklamy.
Motor digitálnej ekonomiky
Od spustenia stratégie jednotného digitálneho trhu v máji 2015 EK uskutočnila komplexné hodnotenie sociálnej a hospodárskej úlohy týchto nových aktérov a dospela k záveru, že univerzálny prístup neumožňuje spotrebiteľom využívať možnosti súčasných online platforiem, ani pravidlám riešiť rôzne problémy, ktoré prináša ich rôznorodosť.
Podpredseda EK pre jednotný digitálny trh Andrus Ansip v tejto súvislosti vyjadril nádej, že sa online platformy a audiovizuálne a kreatívne odvetvia stanú motorom digitálnej ekonomiky, ktorú už nesmú brzdiť zbytočné pravidlá.
"Nezmenia sa fungujúce pravidlá, ako tie, ktoré sa týkajú zodpovednosti poskytovateľov online služieb. Tiež to znamená dereguláciu tam, kde je to pre tradičné odvetvia, ako je vysielanie, nevyhnutné," odkázal Ansip.
Naše hodnoty sa nezmenili
Eurokomisár pre digitálnu ekonomiku a spoločnosť Günther Oettinger pripomenul, že spôsob, akým sledujeme televízne vysielanie alebo video sa možno zmenil, ale naše hodnoty nie.
"Pomocou nových pravidiel budeme presadzovať pluralitu médií, nezávislosť regulačných orgánov v audiovizuálnej oblasti a zabezpečíme, aby podnecovanie k nenávisti nemalo na platformách na uverejňovanie videí žiadny priestor," vysvetlil eurokomisár.
Stredajšie opatrenia nadväzujú na súbor iniciatív zameraných na digitalizáciu európskeho priemyslu, návrhy týkajúce sa autorských práv a digitálnych zmlúv ako aj na návrh rozhodnutia o koordinácii spektra. Stratégia jednotného digitálneho trhu zahŕňa 16 iniciatív, ktoré budú predložené do konca tohto roka.