Čo vieme o zmiznutí lietadla EgyptAir?
Airbus A320 so 66 ľuďmi na palube zmizlo z radarov približne o 2:30 nadránom. Išlo o let MS 804 z Paríža do Káhiry. Lietadlo zmizlo asi 280 kilometrov od egyptského pobrežia vo výške asi 11 kilometrov, informuje Guardian.
Lietadlo podľa spoločnosti EgyptAir vyslalo núdzový signál, ale až dve hodiny po zmiznutí z radarov. Správy o núdzovom signále však niektoré egyptské úrady popierajú. Grécke úrady informovali, že lietadlo sa zrútilo pri ostrove Karpathos.


Aký typ lietadla zmizol?
Ide o Airbus A320, dvojotorové lietadlo určené pre kratšie a stredné lety. Podľa stránky spoločnosti Airbus sú lietadlá určené pre 150 pasažierov. Ide o jedno z najpopulárnejších a najpredávanejších lietadiel, do triedy A320 patria aj lietadlá A318, A319, A320 a A321.
Lietadlá sa vyrábajú od roku 1988 a patria k tým bezpečnejším - od začiatku využívania bolo registrovaných 68 incidentov. Pri dvanástich nehodách došlo aj k stratám na životoch.
Viaceré z týchto nehôd sa udiali v posledných rokoch - Airbus A320 spoločnosti AirAsia so 162 ľuďmi na palube sa zrútil v decembri 2014 v Indonézii, totožné lietadlo spoločnosti Germanwings úmyselne zničil aj pilot Andreas Lubitz minulý rok nárazom do Álp. Pri nehode vtedy zahynulo všetkých 150 ľudí na palube.
Kapitán mal nalietaných na tomto type stroja 2101 hodín, jeho kopilot 2766.
Tento konkrétny stroj, ktorý sa pravdepodobne zrútil do Stredozemného mora, mal podľa Sky News Arabia technickú poruchu v roku 2013. Pre vysokú teplotu motora sa musel vrátiť na ceste do Istanbulu späť do Káhiry.

Akí pasažieri boli na palube?
Na palube bolo 56 cestujúcich vrátane troch detí a 10 členov posádky, z toho 30 Egypťanov, 15 Francúzov, 2 Iračania a po jednom z Británie, Kanady, Belgicka, Portugalska, Kuvajtu, Sudánu, Čadu, Saudskej Arábie a Alžírska,
Mal EgyptAir nejaké incidenty aj v minulosti?
EgyptAir je egyptským národným leteckým prepravcom. Tá istá spoločnosť mala v marci incident s únosom svojho lietadla – muž donútil pilota zmeniť kurz na Cyprus, aby sa stretol so svojou bývalou manželkou. Nešlo však o teroristu.
Let 990 spoločnosti EgyptAir mal fatálnu nehodu aj v roku 1999. Podľa vyšetrovania bola nehoda, pri ktorej zahynulo celkovo 217 ľudí, spôsobená úmyselných správaním kopilota. Ten vystriedal pilota lietadla nečakane rýchlo po opustení New Yorku a po chvíli začal prudko klesať. Keď sa hlavný pilot dostal späť do kokpitu, podarilo sa pád na chvíľu zastaviť, no lietadlo sa opäť po prudkom stúpaní prepadlo a zrútilo do Atlantiku.
Posledný incident mali v roku 2002, keď lietadlo pri pristávaní v Tunise narazilo do vrchu pri letisku, zahynulo vtedy 14 ľudí.

Aké môžu byť príčiny nehody?
Egyptské úrady zatiaľ nechcú špekulovať, keďže zatiaľ sa nenašiel vrak lietadla. Pátrajú po ňom vrtuľníky aj egyptské a grécke lode.
Európska sieť pre kontrolu leteckej dopravy informovala, že v oblasti neboli vydané žiadne výstrahy pred nezvyčajným počasím.
Trasa, ktorú lietadlo z Paríža cestou do Káhiry preletelo, patrí k vyťaženým a monitorovaným. Lietadlo však počas stredy absolvovalo celkovo päť letov - stálo na letiskách v Eritrei aj v Tunisku.
Francúzsky letecký expert Jean-Paul Troadec v televízii Europe 1 povedal, že nehodu spôsobil "takmer určite" útok, keďže posádka nevydala žiadny signál. "Technické problémy, oheň alebo zlyhanie motora nespôsobí takúto okamžitú nehodu a tím má čas na reakciu," povedal pre Europe 1. Grécke ministerstvo obrany overuje informáciu, podľa ktorej videl kapitán lode "oheň na oblohe".
Teroristi útočili napríklad na lietadlo ruskej spoločnosti MetroJet, ktoré letelo z egyptského letoviska Šarm aš-Šajch do Petrohradu. Bomba na palube si vyžiadala 224 obetí, k útoku sa vtedy prihlásil Islamský štát.
Bulvárny denník Mirror špekuluje aj o prípadoch, ktoré sa v poslednom období stali - technickej príčine nehody, úmyselnom zhodení lietadla (ako v prípade letu Germanwings v Alpách), únose či chybe pilota, ktorá je častou príčinou nehôd.