Ženeva 18. apríla (TASR) - Na celom svete nechodí do školy približne 100 miliónov detí v školopovinnom veku. Je to o 21 miliónov menej ako uvádzala podobná štatistika na rozhraní dvoch tisícročí, hovorí sa v najnovšej správe Detského fondu OSN (UNICEF) Pokrok pre deti, ktorú predstavili dnes v Ženeve.
Výkonná riaditeľka UNICEF Carol Bellamyová pri tejto príležitosti skonštatovala, že najchudobnejšie krajiny na svete v tejto oblasti určitý pokrok síce dosiahli, ale ten nepostupuje dostatočne rýchlo a nemožno ho označiť za trvalý.
V afrických krajinách južne od Sahary nechodí do základných škôl 45 miliónov detí, v južnej Ázii je to 42 miliónov. Za hlavné príčiny tohto neuspokojivého javu označil UNICEF okrem chudoby aj nedostatočné vzdelanie matiek a nedostupnosť škôl vo vidieckych regiónoch. Zlá kvalita a vybavenie škôl vedú tiež často k tomu, že deti prerušia svoje vzdelávanie predčasne.
V správe sa ďalej uvádza, že bez dodatočných rozsiahlych investícií a medzinárodnej pomoci sa v najchudobnejších krajinách nepodarí do roku 2015 splniť cieľ OSN - vzdelanie pre všetky deti.
Z celoročnej sumy na rozvojovú pomoc v oblasti vzdelávania vo výške štyroch miliárd dolárov dostáva základné školstvo iba 23 percent.
Na splnenie všetkých plánov by však len táto sféra potrebovala 5,6 miliárd dolárov ročne.
Bude taktiež nevyhnutné prestať vyberať školné a zlikvidovať bariéry brániace vzdelávaniu dievčat. V tejto oblasti je najhoršia situácia na Blízkom východe, v severnej, západnej a strednej Afrike ako aj v Ázii. Na 100 chlapcov, ktorí nemôžu chodiť do školy pripadá v týchto krajinách 117 dievčat. Rovnaké šance pre všetkých sú ale jednou z podmienok, aby sa do roku 2015 zabezpečila povinná školská dochádzka pre všetky deti na svete, upozornila Carol Bellamyová.