Európske metropoly verzus autá. Kto vyhráva?

Trend regulácie cestnej premávky v prospech peších a cyklistov naberá na sile.

Rok 2015: Aktivisti z Greenpeace na protest poliali kruhový objazd pri Víťaznom oblúku farbou.(Zdroj: SITA/AP)

PARÍŽ, BRATISLAVA. Ak ste boli v Paríži, asi to poznáte. Romantickú prechádzku centrom mesta pri brehu Seiny kazí nekonečná premávka. K Víťaznému oblúku turisti chodia radšej podchodom. Cítiť to aj vo vzduchu.

Vôbec nie Peking, známy zábermi plnými smogu. To Paríž je najznečistenejším mestom planéty. Vyplýva to zo štúdie, ktorá skúmala a porovnávala množstvo toxických látok PM10 vo vzduchu v svetových metropolách.

Starostka francúzskej metropoly Anne Hidalgová to chce zmeniť, a preto výrazne obmedzuje autá v centre mesta. Alarmujúce hodnoty toxínov vo vzduchu totiž v najväčšej miere spôsobujú výfukové plyny.

Smerom k cyklistom

Už počas tohto leta sa chodci budú môcť prechádzať po cestách na oboch stranách rieky Seiny, ako i ďalších uliciach historického centra. Raz mesačne bude vyradený aj kruhový objazd pri Víťaznom oblúku.

Radnica pod jej vedením už v roku 2015 cyklistom umožnila nezastavovať na červenú na viac ako 1800 križovatkách po celom Paríži. Mesto tiež plánuje investovať 150 miliónov eur do výstavby cyklotrás.

Po celom Paríži do konca roka 2016 vybudujú nabíjacie stanice pre elektromobily na takmer tisícke miest. Okrem toho radnica štedro dotuje kúpu elektromobilov a populárnou sa stala i sieť požičovní elektromobilov Autolib.

Paríž nepatrí len Parížanom

Hidalgovej kroky si však našli aj kritikov. "Namiesto toho, aby sme smerovali k spájaniu priestoru chodcov s vodičmi, vodičov odstavujeme. V zime po nábreží nikto chodiť nebude," tvrdí Pierre Chasseray, predseda lobistickej skupiny Štyridsať miliónov vodičov.

Chasseray zamedzenie vstupu do miest pre autá považuje za diskrimináciu pracujúcich, ktorí do centra Paríža prichádzajú z predmestí a aglomerácií. "Uvedomme si, že Paríž nepatrí len Parížanom."

Obavy z ostrakizácie vodičov vyjadrila aj ministerka životného prostredia Segolene Royalová, ktorá parížsku starostku vyzvala, aby takéto rozhodnutia prijímala s opatrnosťou.

Veľkomestá konajú

Paríž nie je jediným európskym veľkomestom, ktoré zápasí s preťaženou a ekologicky škodlivou cestnou premávkou.

V Londýne už v roku 2003 zaviedli poplatky za vstup do centra mesta. Vodiči, ktorí tam chcú počas týždňa jazdiť, zaplatia od jedenásť do štrnásť libier - alebo desaťnásobne vyššiu pokutu.

Až 46 percent peňazí (1,2 miliardy libier) vyzbieraných počas prvých desiatich rokov fungovania projektu mesto investovalo do rozvoja dopravnej infraštruktúry a podpory cyklistov.

Ken Livingstone, ktorý bol londýnskym starostom, keď poplatky zaviedli, projekt hodnotí úspešne. "Jediným problémom bolo, že autobusy zrazu chodili tak rýchlo, že museli čakať na zastávkach," pripomína.

Londýnsky model si osvojili aj v Miláne a v Štokholme. Konkrétne opatrenia, podobné tým parížskym, avizuje aj Madrid.

Zatvorené Oslo

Jeden z najambicióznejších plánov prijalo v novembri minulého roka Oslo. Podľa schváleného plánu chce do roku 2019 centrum mesta pre súkromné vozidlá uzavrieť úplne, čo by malo mestu v roku 2020 zaručiť 50-percentné zníženie emisií v porovnaní s rokom 1990.

Niečo podobné skúsili aj vo viedenskej štvrti Floridsdorf. V roku 1999 tam spustili pilotný projekt sídliska bez automobilov. Majitelia či nájomcovia 244 nových bytových jednotiek sa zaviazali, že sa áut vzdajú úplne, čo viedlo k pozoruhodným výsledkom.

Bicykel ako hlavný dopravný prostriedok začalo používať až dvojnásobne viac ľudí na obyvateľa, než je celoviedenský priemer. Osemdesiat percent tamojších obyvateľov je s týmto spôsobom dopravy spokojných.

Architekti prostriedky ušetrené za výstavbu garáží použili na ekologické materiály, rozšírenie zelenej plochy a skvalitnenie infraštruktúry.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  2. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  3. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  4. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  5. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  6. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  7. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  10. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  1. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  2. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  3. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  4. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  5. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  6. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  7. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Ukončil si 1.stupeň vysokoškolského štúdia a chceš pokračovať?
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 11 962
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 8 541
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 520
  4. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 6 305
  5. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 959
  6. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 5 771
  7. Viete, čo kupujete? Ako rozoznať kvalitný chlieb od nekvalitného 5 446
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 277
  9. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 3 535
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 3 061

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zelenina z Lidla pohorela v amatérskom teste. Dá sa veriť meračom?

Internetom sa šíri video, v ktorom niekto meria dusičnany v zelenine a ovocí.

KULTÚRA

Dominik Dán o knižnom trhu: S mafiánskymi praktikami som sa nestretol

Dán má s podnikateľmi zlú skúsenosť.

KULTÚRA

Existoval len jeden James Bond, ktorý mohol hrať sám seba

Roger Moore stvárňoval agenta 007 najdlhšie.

Neprehliadnite tiež

Turecká polícia zatkla dvojicu učiteľov, ktorí držia protestnú hladovku

Učiteľov prepustili z práce po neúspešnom pokuse o prevrat.

V Stredozemnom mori zachránili ďalších asi tisíc utečencov

Do Talianska dorazilo v tomto roku už asi 51-tisíc utečencov.

Egyptské úrady chcú zadržať opozičného lídra pre údajné nemravné gesto

Podobne úrady zasiahli voči viacerým členom opozície, ktorí by mohli kandidovať v prezidentských voľbách.

Pri útoku ozbrojencov v Mali zahynuli dvaja vojaci OSN

K zodpovednosti za útok sa zatiaľ nikto neprihlásil.