Európske metropoly verzus autá. Kto vyhráva?

Trend regulácie cestnej premávky v prospech peších a cyklistov naberá na sile.

Rok 2015: Aktivisti z Greenpeace na protest poliali kruhový objazd pri Víťaznom oblúku farbou.(Zdroj: SITA/AP)

PARÍŽ, BRATISLAVA. Ak ste boli v Paríži, asi to poznáte. Romantickú prechádzku centrom mesta pri brehu Seiny kazí nekonečná premávka. K Víťaznému oblúku turisti chodia radšej podchodom. Cítiť to aj vo vzduchu.

Vôbec nie Peking, známy zábermi plnými smogu. To Paríž je najznečistenejším mestom planéty. Vyplýva to zo štúdie, ktorá skúmala a porovnávala množstvo toxických látok PM10 vo vzduchu v svetových metropolách.

Starostka francúzskej metropoly Anne Hidalgová to chce zmeniť, a preto výrazne obmedzuje autá v centre mesta. Alarmujúce hodnoty toxínov vo vzduchu totiž v najväčšej miere spôsobujú výfukové plyny.

Smerom k cyklistom

Už počas tohto leta sa chodci budú môcť prechádzať po cestách na oboch stranách rieky Seiny, ako i ďalších uliciach historického centra. Raz mesačne bude vyradený aj kruhový objazd pri Víťaznom oblúku.

Radnica pod jej vedením už v roku 2015 cyklistom umožnila nezastavovať na červenú na viac ako 1800 križovatkách po celom Paríži. Mesto tiež plánuje investovať 150 miliónov eur do výstavby cyklotrás.

Po celom Paríži do konca roka 2016 vybudujú nabíjacie stanice pre elektromobily na takmer tisícke miest. Okrem toho radnica štedro dotuje kúpu elektromobilov a populárnou sa stala i sieť požičovní elektromobilov Autolib.

Paríž nepatrí len Parížanom

Hidalgovej kroky si však našli aj kritikov. "Namiesto toho, aby sme smerovali k spájaniu priestoru chodcov s vodičmi, vodičov odstavujeme. V zime po nábreží nikto chodiť nebude," tvrdí Pierre Chasseray, predseda lobistickej skupiny Štyridsať miliónov vodičov.

Chasseray zamedzenie vstupu do miest pre autá považuje za diskrimináciu pracujúcich, ktorí do centra Paríža prichádzajú z predmestí a aglomerácií. "Uvedomme si, že Paríž nepatrí len Parížanom."

Obavy z ostrakizácie vodičov vyjadrila aj ministerka životného prostredia Segolene Royalová, ktorá parížsku starostku vyzvala, aby takéto rozhodnutia prijímala s opatrnosťou.

Veľkomestá konajú

Paríž nie je jediným európskym veľkomestom, ktoré zápasí s preťaženou a ekologicky škodlivou cestnou premávkou.

V Londýne už v roku 2003 zaviedli poplatky za vstup do centra mesta. Vodiči, ktorí tam chcú počas týždňa jazdiť, zaplatia od jedenásť do štrnásť libier - alebo desaťnásobne vyššiu pokutu.

Až 46 percent peňazí (1,2 miliardy libier) vyzbieraných počas prvých desiatich rokov fungovania projektu mesto investovalo do rozvoja dopravnej infraštruktúry a podpory cyklistov.

Ken Livingstone, ktorý bol londýnskym starostom, keď poplatky zaviedli, projekt hodnotí úspešne. "Jediným problémom bolo, že autobusy zrazu chodili tak rýchlo, že museli čakať na zastávkach," pripomína.

Londýnsky model si osvojili aj v Miláne a v Štokholme. Konkrétne opatrenia, podobné tým parížskym, avizuje aj Madrid.

Zatvorené Oslo

Jeden z najambicióznejších plánov prijalo v novembri minulého roka Oslo. Podľa schváleného plánu chce do roku 2019 centrum mesta pre súkromné vozidlá uzavrieť úplne, čo by malo mestu v roku 2020 zaručiť 50-percentné zníženie emisií v porovnaní s rokom 1990.

Niečo podobné skúsili aj vo viedenskej štvrti Floridsdorf. V roku 1999 tam spustili pilotný projekt sídliska bez automobilov. Majitelia či nájomcovia 244 nových bytových jednotiek sa zaviazali, že sa áut vzdajú úplne, čo viedlo k pozoruhodným výsledkom.

Bicykel ako hlavný dopravný prostriedok začalo používať až dvojnásobne viac ľudí na obyvateľa, než je celoviedenský priemer. Osemdesiat percent tamojších obyvateľov je s týmto spôsobom dopravy spokojných.

Architekti prostriedky ušetrené za výstavbu garáží použili na ekologické materiály, rozšírenie zelenej plochy a skvalitnenie infraštruktúry.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 767
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 748
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 017
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 483
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 377
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 352
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 430
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 735
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 325
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 190

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

TECH

BlackBerry vstáva z mŕtvych, chystá novinku s klávesnicou

Klávesnica, touchpad, dobre čitateľný displej a kvalitné fotoaparáty.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

Neprehliadnite tiež

Kolumbia sa pokúša zabrániť Číne v poprave kolumbijského pašeráka drog

V roku 2010 sa pokúsil prepašovať do Číny štyri kilogramy kokaínu výmenou za 5000 dolárov.

Varšava odmietla potvrdiť, že zvažuje svojho kandidáta do čela Európskej rady

Financial Times tvrdia, že poľská premiérka overovala šance, aké by mal na zvolenie za prezidenta EÚ Jacek Saryusz-Wolski.

Americký senát potvrdil nomináciu miliardára Wilbura Rossa na ministra obchodu

V Senáte povedal, že Trumpova vláda bude pracovať na prepracovaní Severoamerickej dohody o voľnom obchode


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop