Európske metropoly verzus autá. Kto vyhráva?

Trend regulácie cestnej premávky v prospech peších a cyklistov naberá na sile.

Rok 2015: Aktivisti z Greenpeace na protest poliali kruhový objazd pri Víťaznom oblúku farbou.(Zdroj: SITA/AP)

PARÍŽ, BRATISLAVA. Ak ste boli v Paríži, asi to poznáte. Romantickú prechádzku centrom mesta pri brehu Seiny kazí nekonečná premávka. K Víťaznému oblúku turisti chodia radšej podchodom. Cítiť to aj vo vzduchu.

Vôbec nie Peking, známy zábermi plnými smogu. To Paríž je najznečistenejším mestom planéty. Vyplýva to zo štúdie, ktorá skúmala a porovnávala množstvo toxických látok PM10 vo vzduchu v svetových metropolách.

Starostka francúzskej metropoly Anne Hidalgová to chce zmeniť, a preto výrazne obmedzuje autá v centre mesta. Alarmujúce hodnoty toxínov vo vzduchu totiž v najväčšej miere spôsobujú výfukové plyny.

Smerom k cyklistom

Už počas tohto leta sa chodci budú môcť prechádzať po cestách na oboch stranách rieky Seiny, ako i ďalších uliciach historického centra. Raz mesačne bude vyradený aj kruhový objazd pri Víťaznom oblúku.

Radnica pod jej vedením už v roku 2015 cyklistom umožnila nezastavovať na červenú na viac ako 1800 križovatkách po celom Paríži. Mesto tiež plánuje investovať 150 miliónov eur do výstavby cyklotrás.

Po celom Paríži do konca roka 2016 vybudujú nabíjacie stanice pre elektromobily na takmer tisícke miest. Okrem toho radnica štedro dotuje kúpu elektromobilov a populárnou sa stala i sieť požičovní elektromobilov Autolib.

Paríž nepatrí len Parížanom

Hidalgovej kroky si však našli aj kritikov. "Namiesto toho, aby sme smerovali k spájaniu priestoru chodcov s vodičmi, vodičov odstavujeme. V zime po nábreží nikto chodiť nebude," tvrdí Pierre Chasseray, predseda lobistickej skupiny Štyridsať miliónov vodičov.

Chasseray zamedzenie vstupu do miest pre autá považuje za diskrimináciu pracujúcich, ktorí do centra Paríža prichádzajú z predmestí a aglomerácií. "Uvedomme si, že Paríž nepatrí len Parížanom."

Obavy z ostrakizácie vodičov vyjadrila aj ministerka životného prostredia Segolene Royalová, ktorá parížsku starostku vyzvala, aby takéto rozhodnutia prijímala s opatrnosťou.

Veľkomestá konajú

Paríž nie je jediným európskym veľkomestom, ktoré zápasí s preťaženou a ekologicky škodlivou cestnou premávkou.

V Londýne už v roku 2003 zaviedli poplatky za vstup do centra mesta. Vodiči, ktorí tam chcú počas týždňa jazdiť, zaplatia od jedenásť do štrnásť libier - alebo desaťnásobne vyššiu pokutu.

Až 46 percent peňazí (1,2 miliardy libier) vyzbieraných počas prvých desiatich rokov fungovania projektu mesto investovalo do rozvoja dopravnej infraštruktúry a podpory cyklistov.

Ken Livingstone, ktorý bol londýnskym starostom, keď poplatky zaviedli, projekt hodnotí úspešne. "Jediným problémom bolo, že autobusy zrazu chodili tak rýchlo, že museli čakať na zastávkach," pripomína.

Londýnsky model si osvojili aj v Miláne a v Štokholme. Konkrétne opatrenia, podobné tým parížskym, avizuje aj Madrid.

Zatvorené Oslo

Jeden z najambicióznejších plánov prijalo v novembri minulého roka Oslo. Podľa schváleného plánu chce do roku 2019 centrum mesta pre súkromné vozidlá uzavrieť úplne, čo by malo mestu v roku 2020 zaručiť 50-percentné zníženie emisií v porovnaní s rokom 1990.

Niečo podobné skúsili aj vo viedenskej štvrti Floridsdorf. V roku 1999 tam spustili pilotný projekt sídliska bez automobilov. Majitelia či nájomcovia 244 nových bytových jednotiek sa zaviazali, že sa áut vzdajú úplne, čo viedlo k pozoruhodným výsledkom.

Bicykel ako hlavný dopravný prostriedok začalo používať až dvojnásobne viac ľudí na obyvateľa, než je celoviedenský priemer. Osemdesiat percent tamojších obyvateľov je s týmto spôsobom dopravy spokojných.

Architekti prostriedky ušetrené za výstavbu garáží použili na ekologické materiály, rozšírenie zelenej plochy a skvalitnenie infraštruktúry.

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  6. Bratislava gets a new public space and park
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  10. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 443
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 802
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 2 120
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 060
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 829
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 589
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 518
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 448
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 422
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 276

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

V SNS vyčkávajú na Danka a mlčia, viaže ich zákaz zhora

Andrej Danko nezvládol situáciu, SNS na vstup do koalície nemala. Myslí si to jej bývalý člen Rudolf Pučík, ktorý Danka do politiky dostal.

DOMOV

Horúčavy končia, príde ochladenie aj dážď

Meteorologická jeseň sa začína už prvého septembra.

SVET

Španielska polícia zastavila druhý útok, zabila päť útočníkov

Pásy s výbušninami zastrelených mužov boli atrapami.

ŠPORT

Číňanom už len hráči nestačia. Doplatil na to aj Kucka

Čínske spoločnosti míňajú stovky miliónov.

Neprehliadnite tiež

Svet

Pri delostreleckom cvičení zahynul juhokórejský vojak, šiesti utrpeli zranenia

Z jednej húfnice vyšľahli počas cvičenia plamene.

Svet

V Malajzii povolili lov krokodílov, lovci však konajú na vlastné riziko

Štát Sarawak už desaťročie zápasí so zvyšujúcom sa počtom útokov krokodílov na ľudí

Svet

Rok, keď sa auto stalo smrteľnou zbraňou. Dá sa proti tomu bojovať?

Útoky autami sa využívajú desaťročia. Obmedziť by sa dali retardérmi aj kontrolou požičovní.

Svet

Vyčistenie irackých miest od výbušnín môže trvať desaťročia, pomôžu USA

Militanti ukryli výbušniny tak, aby explodovali pri najmenšom pohybe.