Brusel 17. apríla (TASR) Potrebujem pracovné povolenie pre prácu vo Francúzsku? Ako môžem získať finančnú podporu pre štúdium v zahraničí? Kde nájdem viac informácií o európskej ústave? To sú len niektoré z otázok, na ktoré denne odpovedajú ľuďom informační agenti celoeurópskej služby Europe Direct.
Tím vyškolených informátorov z nenápadného sídla oproti bruselskej budove NATO denne prostredníctvom telefónov, elektronickej pošty a internetu poskytuje zadarmo ľuďom v 20 jazykoch údaje o fungovaní EÚ, právach a možnostiach, ktoré ako občania únie majú.
Stačí z ktorejkoľvek krajiny EÚ vytočiť jednotné bezplatné číslo 00 800 67891011 a na linke by ste mali mať informačného agenta, ktorý hovorí vašim jazykom. Na telefonáty aj e-mailové otázky (cez internetovú stránku http://europa.eu.int/europedirect) zo Slovenska odpovedá od novembra minulého roka Libuša, zatiaľ jediná slovenská informátorka Europe Direct.
V Belgicku pôsobila už predtým, na miesto informačnej agentky sa dostala cez konkurz, ktorý objavila na internete. Vyskúšali ju z jazykových znalostí, všeobecného prehľadu o EÚ a zručností práce z počítačom a po úvodnom dvojtýždňovom tréningu začala poskytovať informácie Slovákom, ale aj Čechom, pretože českí agenti v Europe Direct zatiaľ chýbajú.
Tých otázok nie je zatiaľ až tak veľa, ľudia zatiaľ dobre nepoznajú našu službu. Priemerne dostávam tak osem až desať mailov denne, čo sa týka telefonátov, je to rôzne, od štyroch do šiestich-siedmich telefonátov, približuje bežný pracovný deň Libuša.
Ona aj ďalší informační agenti, ktorých sú v jednej smene tri desiatky, odpovedajú najčastejšie na otázky o inštitúciách EÚ, o možnosti pracovať a študovať v inom členskom štáte, mnoho ľudí žiada informácie o kontaktoch na konkrétne osoby či inštitúcie, ľudí zaujímajú aj história a budúcnosť EÚ, jej zmluvy. V týchto týždňoch a mesiacoch sa veľa otázok týka európskej ústavy.
Europe Direct poskytuje len faktické informácie, úlohou agentov nie je dávať politické odpovede, analyzovať či špekulovať. Politicky citlivejšie otázky sa posúvajú Európskej komisii.
Čo sa najčastejšie pýtajú Slováci? Špecifikum nových členských krajín je, že sa ľudia pýtajú, aké sú možnosti občanov v EÚ, či už sú to podniky, ako si založiť pobočku, ako začať podnikať, ďalej študenti, ktorí chcú študovať v zahraničí, pýtajú sa na možnosti štipendia, a samozrejme pracovníci ako pracovať v EÚ, vysvetľuje Libuša.
Nepríjemných či politicky citlivých otázok, ktoré by musela posunúť ďalej, mala zatiaľ málo, nestretáva sa ani s telefonátmi, v ktorých ľudia bezplatné číslo zneužívajú.
Musím veľmi pochváliť slovenských aj českých občanov, mám veľmi dobré skúsenosti a naozaj v 99 percentách to bolo veľmi príjemné, hovorí mladá Slovenka. Často sa však Slováci, ale aj ľudia z ďalších krajín pýtajú na veci, ktoré nepatria do agendy Európskej únie a informátori ich musia odkázať na národné inštitúcie a úrady.
Agenti Europe Direct odpovedia mesačne asi na 8000 otázok, v marci to však bolo až 12.000. Výrazný nárast je spôsobený aj prebiehajúcou ratifikáciou euroústavy, najviac telefonátov býva tieto dni z Francúzska.
Stále len deväť až desať percent otázok k nám smeruje z nových členských štátov, chceme tam preto našu službu viac spopularizovať, hovorí Martina Fuentesová z vedenia Europe Direct.
Viac ako polovica otázok prichádza od ľudí prostredníctvom telefonátov, asi 40 percent elektronickou poštou, sedem percent cez interaktívnu webovú stránku.
Služba Europe Direct, ktorú pre Európsku komisiu zabezpečuje externá firma, ktorá zvíťazila vo výberovom konaní, funguje od mája 2000 a je stále populárnejšia.
Jej dôležitosť si uvedomuje aj podpredsedníčka EK zodpovedná za komunikáciu Margot Wallströmová. Pomáhajú nám prinášať ľuďom európske záležitosti a uskutočňovať našu komunikačnú stratégiu, povedala na adresu Europe Direct s tým, že komisia si želá, aby službu poznalo a využívalo stále viac obyvateľov únie.