Rím 16. apríla (TASR) - Po smrti pápeža Jána Pavla II. v Ríme prekvitá obchod so spomienkovými predmetmi - predáva sa všetko - od loptičiek Vatikánskeho golfového klubu po intelektuálske texty encyklík v latinčine.
"Je pravda, že vo Vatikáne nie je golfové ihrisko," priznal predavač stojaci vedľa košíka s loptičkami po tri eurá (120 Sk) za kus, na ktorých je vyobrazená Bazilika sv. Petra.
Medzi vážnejšími artiklami sú požehnania nebohého pápeža vo viacerých jazykoch vytlačené na jemnom papieri, ako i plagáty a kalendár na rok 2006 s fotkami bývalej hlavy katolíckej cirkvi.
Medzi bestsellery patria kľúčenky s podobizňou pápeža na jednej a Svätopeterskou bazilikou na opačnej strane, snímky a odznaky s pápežom - všetko za rozumnú cenu - dve až tri eurá (80-120 Sk).
"Dôležité je držať cenu dole, aby si ich mohli dovoliť, a mať veľa zásob," povedal predavač. "Veľa zahraničných návštevníkov ich kupuje vo veľkom počte a berie ich domov ako darčeky".
Aj majitelia stánkov, kde je tovar drahší, priznávajú zvýšený obrat. "Predáva sa všetko s obrazom pápeža," povedal jeden, ktorý - rovnako ako kolegovia - rozhodne odmietol čo i len naznačiť, koľko peňazí získal na pápežovom úmrtí.
Po smrti Jána Pavla II. sa zvýšil aj predaj serióznejších artiklov. Beniamino Lecce, majiteľ kníhkupectva Libreria Ave, ukázal na tenký zväzok textov nebohého pápeža s titulom Otvorte svoje srdcia.
"Kúpili sme ich 1000 a za celý marec sme predali len dve. Za dva dni po tom, čo pápež zomrel, sme ich predali toľko, že sme museli objednať viac," povedal agentúre Reuters.
Kníhkupectvo ponúka množstvo titulov o pápežovi, vrátane knihy Keď pápež zomrie napísanej v roku 1997, ale s dobre načasovaným druhým vydaním v apríli 2005.
"Nezvýšil sa len dopyt, ale aj zásoby," dodal Lecce a poukázal na veľkú publikáciu Karol Wojtyla, muž konca milénia. "Aj keď máme euro už štyri roky, cenovka je stále v lírach. Vydavatelia sa zbavujú starých zásob," upresnil.