Sliač 14. apríla (TASR) - Minister obrany Juraj Liška a náčelník Generálneho štábu Ozbrojených síl SR Ľubomír Bulík dnes absolvovali kontrolný polhodinový let na stíhacích lietadlách, ktoré majú vo svojej výzbroji slovenské vzdušné sily.
Liška vzlietol na dvojmiestnom stroji MiG-29, ktorý pilotoval veliteľ Leteckej základne Sliač plukovník Jozef Dobrotka. Generál Bulík si v tom istom čase vyskúšal let v kokpite cvičného bojového stroja L-39 Albatros, ktorý pilotoval veliteľ krídla Vladimír Lisý. Obaja vojenskí hodnostári leteli na vojenských stíhačkách po prvý raz. Piloti ich "previezli" v rámci svojich plánovaných cvičných letov. Veliteľ Dobrotka nevyužil nadzvukovú rýchlosť MiG-29 a letovú hladinu dosiahol maximálne päťtisíc metrov, pričom stroj môže vystúpiť až do 18-kilometrovej výšky.
Po pristátí dostali minister i náčelník od veliteľa Vzdušných síl Jozefa Dunaja odznaky a certifikáty, ktoré vojenský pilot dostane po tristo nalietaných hodinách. Kým minister sa po lete usmieval a označil ho za bezproblémový, náčelník štábu bol trochu bledý a pripustil menšie ťažkosti. Let na palube MiG-29 absolvovali aj ministri Pavol Kanis, Ján Sitek a Ivan Šimko.
Jozef Dunaj pre TASR uviedol, že cieľom letu bolo zoznámiť ministra obrany s technickými parametrami stroja, čo nadväzuje aj na rozhodnutie o uschopňovaní migov MiG-29 pre potreby Ozbrojených síl Slovenskej republiky. Zámerom bolo ukázať, aký to je stroj a potvrdiť, že rozhodnutie o modernizácii migov bolo správne. O modernizácii špičkových nadzvukových strojov MiG-29 rozhodla vláda minulý rok. Minister Liška uviedol, že modernizácia sa uskutočňuje v rámci deblokácie ruského dlhu. Týka sa dvanástich lietadiel a má sa skončiť na budúci rok.
TASR
SLIAČ 14. apríla (SITA) - Stíhačky MiG-29, ktoré používajú Letecké sily Ozbrojených síl (OS) SR, sú podľa ministra obrany Juraja Lišku prevádzky schopné a bezpečné bojové lietadlá. Vyhlásil to dnes na leteckej základni Sliač po absolvovaní kontrolného letu, pri ktorom si overil technické možnosti stíhačky. "Keď som dostal túto ponuku, tak som ju využil, aby som ukázal, že nielen o tom rozprávam v televízii, ale mám odvahu do toho MiG-u sadnúť. A to nie preto, že by som riskoval, ale práve preto, že tvrdím, že neriskujem, že naši piloti sú výborní a tieto MiG-y sú takisto skvelé," povedal na brífingu po pristátí na letisku Sliač Liška. Potvrdil, že do konca roka 2006 by OS SR mali mať kompletne zmodernizovaných 12 stíhačiek MiG-29.
MiG-29 s ministrom Liškom pilotoval veliteľ Leteckej základne Sliač plukovník Jozef Dobrotka. Ako uviedol, z prevádzkových dôvodov leteli iba do výšky 5 000 metrov, aby nijako neobmedzovali pomerne husté lety civilného letectva. Stíhačka však má možnosť letieť až v 18 000-metrovej výške. "Išli sme z Banskej Bystrice na Vysoké Tatry cez Ružomberok. Vracali sme sa cez Nízke Tatry, Brezno, Detvu, Očovú sem na letisko. Tu sme trénovali prekonávanie protivzdušnej obrany. Nato sme na Lešti trénovali fiktívnu streľbu. Potom sme šli do priestoru medzi Veľký Krtíš a Dudince, kde sme skúsili obratnosť lietadla. A nakoniec cez Banskú Štiavnicu a Žiar nad Hronom prileteli sem na Sliač," uviedol Dobrotka. Dodal, že let trval 30 minút a maximálne dosiahli rýchlosť 980 kilometrov za hodinu.
V rovnakom čase ako minister obrany Liška absolvoval kontrolný let aj náčelník Generálneho štábu (GŠ) OS SR Ľubomír Bulík. Viezol sa v stíhačke L-39 Albatros, ktorú pilotoval veliteľ leteckého krídla základne Sliač Vladimír Lisý.
SITA
Foto: TASR - Jan Kroslak