Lety ministra obrany a náčelníka generálneho štábu stáli spolu asi 300-tisíc korún. FOTO SME - JÁN KROŠLÁK |
Minister obrany Juraj Liška takmer hodinu lietal v stíhačke MiG-29 a vydržal aj let dolu hlavou. Nepoužité igelitové vrecúško hrdo vrátil pilotovi Jozefovi Dobrotkovi. Náčelník generálneho štábu Ľubomír Bulík zato vystúpil z podzvukového L-39 s tvárou značne poblednutou.
Liška aj Bulík nalietali okolo 300 kilometrov a boli sa pozrieť aj ponad Tatry. Liška bol po pristátí na základni v Sliači spokojný a pózoval fotografom. Pocit v stíhačke letiacej rýchlosťou 900 kilometrov za hodinu popísal takto: "Už viem, aký mali asi pocit ženy v stredoveku, keď ich sťahovali do korzetov."
Ministrovi museli upraviť na mieru špeciálny odev, ktorý pri preťažení zabraňuje odtoku krvi z hlavy. Podľa odhadov Liška lietal pri preťažení okolo päť G, čo je len o tri G menej, ako pociťujú vojenskí stíhači.
Bulík mal letu evidentne plné zuby, napriek tomu hrdinsky prehodil, že by si to údajne rád vyskúšal aj v MiG-u. Neskôr však bledý Bulík pripustil, že mu začalo v lietadle zvláštne brnieť v rukách a museli spomaliť. "Ako vidíte, žijem ja aj pilot," uzavrel Bulík.
Liška povedal, že let, ktorý mu ponúkol veliteľ letectva Jozef Dunaj, prijal, lebo chcel vyvrátiť akékoľvek pochybnosti o kvalite slovenských pilotov a ich strojov. Po modernizácii 12 stíhačiek, ktorá vyjde na 1,5 miliardy, by mali byť ruské stíhačky slovenskej armády porovnateľné o dva roky s akýmkoľvek lietadlom na svete. Okrem toho sa má do roku 2010 dobudovať letisko Sliač a rekonštrukcia má stáť päť miliárd korún. Približne miliardu dá NATO.