Maastricht 15. marca (TASR) - Za 37,5 milióna dolárov môže byť Rembrandtov portrét pridrahý aj pre bohatého človeka. A čo takto Picasso alebo Cezanne za 6,5 milióna, náhrdelník od Cartiera za 4,1 milióna či rímsky mramorový rys za "obyčajných" 485.000 dolárov?
Ak ste si nevybrali ani z tejto ponuky, môžete si kúpiť kompletný francúzsky salón z 18. storočia aj zo stenami, poprípade za 22,5 dolára si prezrieť najskvostnejšiu zbierku umeleckých prác pod jednou strechou mimo múzea.
Európsky veľtrh výtvarného umenia, ktorý svoje brány otvoril 9. marca v holandskom Maastrichte, pritiahol na desať dní 192 najväčších obchodníkov s umením na svete. V ostatných 14 rokoch sa toto podujatie vypracovalo na jedno z najvýznamnejších miest v kalendári komerčného umenia.
Počas prvých 24 hodín zaplnilo 40 súkromných lietadiel maličké letisko slúžiace Maastrichtu, stredovekému pevnostnému mestu v juhovýchodnom cípe Holandska, blízko nemeckých a belgických hraníc. Veľtrh sa začal minulý piatok benefičným večerom. Množstvo fliaš šampanského sa na ňom snúbilo s návštevníkmi, ktorých šperky mohli pokojne konkurovať vystavovaným umeleckým dielam.
Tento rok návštevnosť veľtrhu pravdepodobne prekročí rekordný počet 66.000 ľudí. Ku klientom vystavovateľov pritom môže patriť kurátor múzea, ktorý hľadá tapisériu kedysi patriacu španielskej kráľovnej Izabele, zberatelia gréckych a rímskych mincí ako aj kupec, ktorý chce použiť svoj čerstvo nadobudnutý majetok na kúpu 2500 rokov starej čínskej bronzovej sošky alebo rukopisu z 15. storočia.
Cenovým klenotom tohtoročného podujatia je Rembrandtov obraz z roku 1632 Portrait of a Lady, Aged 62. Na toto dielo chránené plexisklom sa za ostrého dohľadu bezpečnostnej služby neustále tlačí dav návštevníkov. Miestny obchodník z Maastrichtu Robert Noortman ho kúpil na aukcii v Londýne pred štyrmi mesiacmi za 28,7 milióna dolárov, rekordnú sumu pre Rembrandtovo dielo.
Veľkú časť ponuky tvoria práve diela z holandského zlatého veku - 17. storočia, ktoré priniesli galérie z New Yorku, Paríža, Londýna, Amsterdamu i obchodníci z celého Holandska.
Maastrichtský veľtrh umenia má povesť trhu s nepopierateľnou kvalitou, miesta, kde aj nerozhľadený nováčik vie, že si nekúpi falzifikát. Dva dni pred otvorením totiž kontrolná komisia preskúma, či niektoré z vystavovaných diel nejaví známky pochybného pôvodu.
"Každý rok stiahneme z výstavy mnoho položiek," uviedol Jerome Eisenberg, člen komisie pre klasické starožitnosti a majiteľ galérie v New Yorku. No organizátori neprezradia, koľko a koho umelecké kusy vyradili. Maastricht ale rovnako nie je miestom pre výhodné kúpy. Podľa Eisenberga nenájdu záujemcovia na veľtrhu nič zadarmo, aj keď až do tejto nedele tu môžu nájsť aj diela s celkom dobrou cenou.