Praha 8. apríla (TASR) Vo štvrtok večer malo české vládne lietadlo vo vzduchu vážny problém. Prúdový stroj Challenger kanadskej výroby letel s prezidentom Václavom Klausom a šéfom diplomacie Cyrilom Svobodom z Prahy do Ríma, keď mu nad Alpami na niekoľkých miestach prasklo ľavé predné sklo. Vládny špeciál preto okamžite znížil výšku a núdzovo pristál v nemeckom Mníchove.
Do Ríma českí činitelia pokračovali až po polnoci náhradným lietadlom. Vlani v novembri sa českému vládnemu špeciálu prihodilo niečo podobné: za letu prasklo pravé čelné sklo. Incident vtedy skomplikoval cestu šéfa českej diplomacie Cyrila Svobodu do Kataru. Podľa prezidentovho hovorcu Petra Hájka bol život prezidenta v ohrození, pretože sklo sa rozsypalo. Šéf prezidentskej kancelárie Jiří Weigl však neskôr spresnil, že na skle na niekoľkých miestach popraskala vrchná vrstva.
Nebezpečnosť situácie potvrdil český minister zahraničných vecí. Pilot nám povedal, že zubatá sa nám vyhla iba o niekoľko metrov, uviedol Svoboda pre denník Mladá fronta DNES. Veliteľ základne tzv. českej vládnej letky na vojenskom letisku v Prahe-Kbeloch Josef Bejdák však odmietol, že by v lietadle skutočne išlo o život. Posádka reagovala správne, keď sa rozhodla začať okamžite klesať. Katastrofa by hrozila iba vtedy, pokiaľ by stroj pokračoval v rovnakej výške.
Politici aj experti sa vo svetle najnovšej udalosti zhodujú na tom, že obmena leteckého parku tzv. vládnej letky, o ktorej pred niekoľkými mesiacmi rozhodla Bezpečnostná rada štátu, je skutočne nevyhnutnosťou.
V minulosti pritom nad bezpečnostným prevažovalo kritérium technické. Napríklad zastarané lietadlo ruskej výroby TU-154-M by už po roku 2006 nedostalo v cudzine výnimky z hlukových a emisných noriem. Stroj má aj vyššiu spotrebu a kratší dolet. Tupoleva nahradí lietadlo Boeing 737 alebo Airbus A-319. Lietadlo bude slúžiť aj pre dopravné potreby českej armády, humanitárne misie a na zásobovanie českých ambasád vo svete. Ďalšie dve staré lietadlá, Jak-40 a jeden An-24, by mali dostať nástupcov v podobe brazílskeho lietadla Embraer alebo kanadského Bombardier 600. Tri vrtuľníky Mi-8 nahradia vo vládnej letke stroje typu Sikorski alebo Eurokopter.
Pôvodná koncepcia modernizácie vládnej letke paradoxne ráta s ponechaním 13-ročného lietadla Challenger kanadskej výroby, ktoré malo za päť mesiacov už dvakrát problémy s čelným sklom.
(spravodajca TASR Bohdan Kopčák)