FOTO - TASR a DOVE |
Len dve percentá žien si myslia, že sú krásne. Vyplýva to z prieskumu, ktorý robila v deviatich krajinách sveta kozmetická firma. Ženy odpovedali pod tlakom ideálov prezentovaných médiami a reklamou.
Najväčšia časť opýtaných žien, 31 percent, sa zaradilo do kategórie "prirodzená krása", na druhom mieste s 25 percentami skončilo samohodnotenie "priemerná krása".
Viac ako dve tretiny žien pritom veria, že médiá a reklama "zveličujú pre krásu nereálny štandard, ktorý väčšina žien nikdy nemôže dosiahnuť". Odpoveď "verím, že každá žena má v sebe niečo krásne", odsúhlasilo až 85 percent opýtaných žien.
Prečo tak nezhodnotili samy seba? Prečo si nemyslia, že majú v sebe čosi z krásy?
Sociologička Helene Karmasinová to zdôvodňuje tým, že ženy sa samy podceňujú predstavami, že nemôžu držať krok so vzhľadom modeliek. "Odpovede v prieskume prezrádzajú vplyv tradičného obrazu ženy. Vlastnosti ako priateľskosť, humor a veselosť, inteligencia a múdrosť hrajú malú úlohu."
Napríklad s odpoveďou, že "muži si cenia telesne príťažlivé ženy", súhlasilo až 76 percent žien a 58 percent sa zaradilo do kategórie "ako-tak so svojím vzhľadom spokojná".
Dobrá správa však je, že chce väčšina žien tento trend zmeniť. Polovica opýtaných súhlasí, aby sa v reklame a médiách objavovali ženy s rozdielnou hmotnosťou a rozličnými postavami. Podľa prieskumov si to praje až 85 percent.
Britská lekárka Linda Papadopoulosová povedala: "Ženy sú bombardované reklamami o dokonalosti, ktorá je často nereálna a nedosiahnuteľná." V prirodzenosti je krása.
Šesťdesiatdvaročná Irene Sinclairová z Londýna sa preto stala modelkou. "Chcem ukázať, že aj ženy v mojom veku majú čo ponúknuť. Nikdy som nebola krásna, ale teraz sa tak cítim. Všetko závisí od toho, či dokážeme starnúť so šarmom." (čtk, r)
prečo sa 98 percent žien mýli
Len dve percentá žien veria, že sú krásne, no mýlia sa. Irene Sinclairová sa za žiadanú považuje. Zmúdrela. V 62 rokoch začala robiť modelku pre firmu Dove (na malej snímke). Táto kozmetická spoločnosť bojuje proti mediálnej kampani ideálnych žien, ktorých je na svete menšina. Podľa prieskumu, ktorý si dala spraviť, sa dve tretiny žien v dôsledku vyretušovaných reklamných fotografií vychudnutých krások cítia deprimované svojimi postavami a majú nízke telesné sebavedomie. V marci 2004 sa preto firma rozhodla použiť v svojich reklamách na spodnú bielizeň ženy s normálnymi krivkami - jedna mala väčší zadok, druhá širšie boky, ďalšia nedokonalé prsia. Vybrali ich preto, že majú svojím výzorom bližšie k väčšine žien na svete (na veľkej snímke). (r)