Varšava 22. februára - Zápas medzi spoločnosťami Airbus a Boeing o zákazku na obnovu leteckého parku poľskej štátnej spoločnosti LOT postupuje do konečnej etapy. V priebehu nasledujúceho štvrťroku poľská vláda rozhodne, od ktorej leteckej spoločnosti bude nakupovať. Poľský denník "Rzeczpospolita" dnes informoval, že Francúzsko, Anglicko a Nemecko agitujú za Airbus.
Poľská vláda potvrdila, že dostala zodpovedajúce listy od francúzskeho prezidenta Jacquesa Chiraca, britského premiéra Tony Blaira a nemeckého spolkového kancelára Gerharda Schrödera, komentovala ale tlak svojich "európskych partnerov" s rezervou. "Politický marketing tohto druhu nie je nič neobyčajného," povedal hovorca poľskej vlády Arkadiusz Godun. Tak Boeing, ako aj Airbus sľubuje Poliakom nielen dobré lietadlá, ale aj kooperácie s poľskými podnikmi a s tým súvisiace investície.
Spor o zákazku spoločnosti LOT začal minulé leto, ako poľské aerolínie LOT oznámili, že chcú získať 5 až 8 civilných lietadiel na diaľkové lety. Rozhodnutie malo padnúť do konca minulého roku, avšak rokovania s obidvoma výrobcami lietadiel neviedli k žiadnemu výsledku. Rokovania sa týkali modelu Airbus A330 a modelu Boeing B787. S oficiálnou cenou vo výške 155 miliónov EUR a kapacitou takmer 300 pasažierov vykazovali obidva modely podobné charakteristiky. Jedine v dolete prekonáva B787 s 15 700 kilometrami svojho európskeho konkurenta, ktorý vykazuje dolet vo vzdialenosti 12 500 kilometrov. Zatiaľ čo Boeing mohol svoje lietadlá dodať najskôr v roku 2008, bol schopný Airbus uskutočniť dodávku už v roku 2006.
Pred pár dňami objasnil Boeing, že spolu so zmluvou môže Poľsko počítať s investíciami. Počas návštevy Varšavy vyhlásil prezident Boeingu Harry Stonecipher, že by sa v Poľsku mohli vyrábať časti pre lietadlo B787. Podniky na to vhodné si už prehliadol. K možnej investičnej sume sa však Stonecipher nechcel vyjadriť.
Už rozhodnutie Poľska pred dvomi rokmi týkajúce sa nákupu 48 stíhačiek v USA hraničilo s nepochopením Európskej únie (EÚ). Vtedy dali Poliaci prednosť F-16 pred európskymi modelmi. Aj táto zákazka bola spojená s prísľubom investícií.
Boeingu aj Airbusu slúžia investície ako argument na rozhodnutie poľskej vlády. Časť týchto investícií už najväčšia európska letecká spoločnosť EADS uskutočnila. Spoločnosť vyrába vo vlastnom závode pri Varšave časti pre lietadlo typu A320. Tento závod by sa mal v nasledujúcom roku rozšíriť. Časti polovýrobkov pre Airbus sa okrem toho vyrábajú v poľskom Swidníku. Spoločnosť sľubuje, že budúci rok sa hodnota poľskej produkcie pre Airbus zdvojnásobní na 9 miliónov EUR. Informovala o tom agentúra APA.