ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK/AP |
BRATISLAVA - Letecký priemysel sa začína spamätávať z útlmu predchádzajúcich rokov. Ten spôsobili najmä teroristické útoky v septembri 2001, epidémia smrtiaceho vírusu SARS a spomalenie rastu ekonomiky, čím výrazne utrpeli zisky leteckých prepravcov. V minulom roku sa k prekážkam pridali aj rekordne vysoké ceny ropy. Tie si však prepravcovia kompenzovali tzv. palivovými príplatkami, ktoré navyše účtovali k cenám leteniek.
Dopravcom pomohol aj asi 9-percentný nárast počtu pasažierov. Ten sa však v plnej miere nedokázal premietnuť do rastúcich ziskov veľkých prepravcov.
Európska jednotka Air France KLM dosiahla v treťom štvrťroku svojho účtovného roku končiaceho sa v septembri prevádzkový zisk 29 miliónov eur, čo je oproti rovnakému obdobiu, keď bol zisk 153 miliónov výrazný pokles. Prepad zisku spoločnosť zdôvodnila vyšším nákladmi na nákup pohonných látok.
Zisk British Airways, druhej najväčšej leteckej spoločnosti v Európe, v 3. štvrťroku jej účtovného obdobia medziročne klesol o 40 percent. Spoločnosť, ktorá v tvrdej konkurencii nízkonákladových prepravcov znižuje cestovné, varovala, že síce očakáva pokles priemerných príjmov na jedného cestujúceho, ale predpokladá, že dôjde k zvýšeniu tržieb. Firma upravila aj predpoveď rastu príjmov z pôvodných 2 až 3 percentá na 3 až 3,5 percenta.
Tretí najväčší európsky letecký prepravca Lufthansa prepravil vlani 50,9 milióna cestujúcich a vo svojej 50-ročnej histórii najviac. Tento rok očakáva ďalší rast o 5 až 6 percent. Vyšší záujem je hlavne o lety do Ázie a pacifickej oblasti.
Medzinárodná asociácia leteckej dopravy koncom roka odhadla, že počet pasažierov prepravených ich 270 členskými firmami za rok 2004 vzrastie na 1,8 miliardy z minuloročných 1,6 miliardy osôb. Aerolinky však podľa asociácie nedokázali preniesť na svojich zákazníkov nárast cien pohonných látok a celková strata medzinárodných leteckých spoločností by za minulý rok rok mala byť aj napriek rekordnému počtu prepravených pasažierov 4,8 až 5 miliárd dolárov.
Z nárastu záujmu o leteckú dopravu ťažili najväčšmi nízkonákladoví prepravcovia. Írsky Ryanair zvýšil svoje budúce vyhliadky, keďže zarába na úkor menej atraktívnych konkurentov, a oznámil, že očakáva zvýšenie výnosov.
Podľa niektorých odborníkov majú budúcnosť práve nízkonákladoví prepravcovia. Kanadský vedec David Gillen dokonca predpokladá, že v tvrdej konkurencii nízkonákladových spoločností prežije len zopár veľkých prepravcov. "Niektoré z veľkých amerických leteckých spoločností už čoskoro zmiznú z trhu," citovala agentúra TASR Gillena. Podľa neho najväčší trhový potenciál zostáva naďalej v Ázii. Tu by mohol ročný rast dosiahnuť 15 percent.
TEREZA COPLÁKOVÁ