FOTO SME - MIRKA CIBULKOVÁ |
Luxusný módny dom, v ktorom stojí spona na šaty značky Valentino 6530 korún, náramok 10 310 korún a sukňa vyše 100-tisíc korún, začal v stredu prevádzku. Ide o prvý obchodný komplex tohto druhu na Slovensku.
V Bratislave na štyroch poschodiach ponúka oblečenie značiek Valentino, Pal Zileri, Jean Paul Gaultier, Givenchy, Chloé aj kolekcie detského oblečenia značiek Kenzo, DKNY, Elle, Timberland či Jacadi.
Moderátorka Lucia Hablovičová vznik módneho domu víta: "Ak aj nebude do obchodov chodiť bežný človek, určite je to dobrá vizitka mesta pre cudzincov. Neraz sa mi stalo, že hľadali v Bratislave dobrú reštauráciu, diskotéku a značkový obchod. Pred pár rokmi bol problém ich niekam poslať."
Dvadsaťdvaročný predavač Peter predáva v oddelení Valentino: "Vystriedalo sa tu už veľa ľudí. Prichádzajú dámy a aj páni. Väčšinou sú zvedaví, ako to tu vyzerá, aké máme značky a ceny."
Štyridsaťdvaročná predavačka Jana predáva v oddelení Gaultier, Chloé, Givenchy: "Ľudia chodia stále, no najmä zo zvedavosti. Za prvé dve hodiny sme nič nepredali. Zaujímajú sa najmä o značky. Reakcie zákazníkov sú ešte nesmelé."
Šeťdesiatsedemročný dôchodca Karol sa prišiel do obchodu s manželkou iba pozrieť: "Občas si kúpime aj drahšie veci, aby nám vydržali až do smrti, no neviem, či si tu ľudia budú môcť dovoliť kúpiť oblečenie na bežné nosenie. Letné šaty pre manželku som tu videl najlacnejšie za 12-tisíc korún. A to ich potrebuje na leto niekoľko. To si my nemôžeme dovoliť."
Štyridsaťtriročná manželka topmanažéra Marta chodí pravidelne nakupovať značkový tovar do Viedne. Ceny v obchodnom dome Alize sa jej zdajú premrštené. "Neviem, či ľudia nebudú radšej opäť chodiť na nákupy do zahraničia. Kúpia si viac vecí naraz a ešte aj ušetria. Ale verím aj tomu, že niektorí nemajú šancu nakupovať v zahraničí alebo nemajú čas."
Štyridsaťosemročná Bratislavčanka Elena si hneď v prvý deň jeden kus oblečenia vybrala. "V mojom veku je dosť ťažké zohnať plavky presne na postavu a v dobrej kvalite. Nutne ich potrebujem, vybrala som si jedny značky Givenchy. Stoja okolo päťtisíc korún. Páči sa mi aj jedny šaty, stoja však 25-tisíc, to si naozaj nemôžem dovoliť."
Aj podľa moderátorky Marianny Ďurianovej je v luxusných obchodoch "všetko príliš predražené". Europoslankyňa Monika Beňová hovorí, že na Slovensku nie sú "luxusné obchody, návrhári či imidžmejkri, ktorí by boli na porovnateľnej úrovni so zahraničím".
Nový módny dom je skutočne na Slovensku jedným z mála. Z oblečenia sa u nás predávajú len drahšie kožuchy. Stoja podľa typu - perziánové od 40-tisíc, norkové okolo 200-tisíc a sobolie, ktoré by stáli milión, u nás nedostať.
Slováci môžu preto svojím polovičkám u nás nakupovať len drahšie šperky a doplnky.
V predajniach Sheroon možno kúpiť nielen zlatý či diamantový náramok a prsteň, ale aj značkové pero, záznamník viazaný v koži, puzdro na vizitky či cigaru za 2000 korún. Náhrdelník z bieleho zlata značky Chopard s lietajúcimi diamantmi tam napríklad stojí 520-tisíc korún a hodinky TagHeuer aj 210-tisíc.
MARTINA HABLÁKOVÁ, r