ILUSTRAČNÉ FOTO - ČTK/AP |
S návrhom chce prísť Nemecko na dnešnom stretnutí ministrov financií Európskej únie v Bruseli. Podporu prisľúbili už ministri Francúzska, Talianska a Veľkej Británie. "Predpokladám, že návrh bude mať silnú podporu, keďže od členských štátov nevyžaduje nové zdroje a ak jeho účelom bude pomoc, nie je ho možné spochybniť," vyhlásil maďarský eurokomisár pre dane a clá László Kovács.
Nesúhlasný postoj naznačuje Írsko, ktoré je sídlom jedného z najväčších nízkonakladových leteckých prepravcov - firmy Ryanair. Rezervované je aj Česko.
Slovenský minister financií zatiaľ stanovisko k zámeru zaviesť daň z leteckého paliva nezaujal. "Takýto návrh ešte nebol oficiálne predložený a keďže ho podrobne nepoznáme, nevieme, aký by mal dosah. V zásade však sme proti zvyšovaniu daní," tlmočil názor rezortu financií jeho hovorca Peter Papanek. Očakáva, že schvaľovaniu novej dane bude ešte predchádzať dlhá diskusia a vyžaduje sa súhlas všetkých členských krajín. Ak by sa únia na spoločnej spotrebnej dani dohodla, Slovensko by ju muselo tiež automaticky prijať.
Podľa riaditeľa Nadácie F. A . Hayeka Martina Chrena je takáto iniciatíva nesprávna. "Európska únia by rozvojovým krajinám pomohla viac, ak by otvorila svoje trhy pre výrobky z týchto krajín a prestala dotovať európskych výrobcov," myslí si. Len vyššia finančná pomoc podľa neho nič nerieši.
Pomoc pre Afriku, by v konečnom dôsledku zaplatili spotrebitelia v cene leteniek. "Zavedenie akejkoľvek novej dane by sme zahrnuli do nákladov a tým aj do ceny letenky. O koľko by sa mohli zvýšiť ich ceny, je zatiaľ predčasné hovoriť," povedal Eryk Klopotowski, hovorca spoločnosti Sky Europe, ktorá lieta aj z Bratislavy. Podľa neoficiálnych odhadov by nová daň mohla cenu leteniek zvýšiť o 200 až 400 korún na jeden let v rámci Európy.
Ak by sa únia na novej dani nezhodla, môže zdanenie navrhnúť aj Medzinárodná organizácia pre civilné letectvo. V tom prípade by však platilo na celom svete, nielen v Európskej únii. Ministri financií Nemecka, Francúzska, Veľkej Británie a Talianska vraj uvažujú aj o prípadnom zdanení leteniek, ak by sa ich návrh neujal.
TEREZA COPLÁKOVÁ, zel
Aerolinky sú proti
Leteckí prepravcovia myšlienku novej dane nevítajú. "Národným vládam neprestávame vysvetľovať, že letecká doprava nie je nekonečným zdrojom daní," vyhlásil generálny tajomník leteckej asociácie AEA Ulrich Schulte-Strathaus.
Prepravcovia argumentujú, že letecký priemysel je v útlme, ktorý nové dane môže len prehĺbiť. "Návrh únie o zavedení novej dane z leteckého paliva je ďalšou z regulácií Európskej komisie, ktorý môže negatívne ovplyvniť leteckú dopravu," povedala hovorkyňa ČSA Jitka Novotná.
Okrem toho, odborníci poukazujú na to, že daň z paliva by znevýhodnila európske aerolinky voči neeurópskym. Prepravcovia zdražovali letenky nedávno zavádzaním tzv. palivových príplatkov, ktoré im majú kompenzovať drahšiu ropu.
(tc, zel)