SME

Nehodu afganského lietadla neprežil nik zo 104 ľudí na palube

Nehodu afganského linkového lietadla, ktoré sa vo štvrtok zrútilo neďaleko Kábulu, neprežil nik zo 104 osôb na palube. 5. februára to oznámil hovorca afganského ministerstva obrany.

Na archívnej snímke je lietadlo súkromnej leteckej spoločnosti Kam Air.

Foto: TASR/EPA

Holandská helikoptéra AH-64 Apache patriaca do jednotky ISAF nad vrakom havarovaného Beingu 737 na hore Shaperi Ghar, 30km juhovýchodne od Kábulu.

Foto: REUTERS/ISAF HANDOUT

Kábul 5. februára (TASR) - Nehodu afganského linkového lietadla, ktoré sa vo štvrtok zrútilo neďaleko Kábulu, neprežil nik zo 104 osôb na palube. 5. februára to oznámil hovorca afganského ministerstva obrany.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"Nehodu nikto neprežil. Začneme odvoz tiel," povedal hovorca. Trosky úplne zničeného Boeingu 737-200 súkromnej spoločnosti Kam Air dnes objavili holandské vrtuľníky Apache jednotky NATO v hornatej oblasti - v nadmorskej výške asi 3300 metrov nad morom - asi 30 kilometrov juhovýchodne od Kábulu. Stroj sa zrútil vo štvrtok popoludní v snehovej búrke, po tom, čo ho po prílete zo západoafganského Herátu kábulské letisko odmietlo prijať pre zlú viditeľnosť.

SkryťVypnúť reklamu

Severoatlantickou alianciou vedená jednotka ISAF do oblasti vyslala tímy špecialistov na záchranné akcie v horskom teréne. Vrtuľníky na mieste nehody vysadili slovinských horských záchranárov. Okrem stovky vojakov NATO je v oblasti nehody viac ako tisíc afganských vojakov.

Medzi 96 pasažiermi bol veľký počet cudzincov, vrátane deviatich Turkov, troch Američaniek pracujúcich pre neziskovú organizáciu, traja Taliani - vrátane jedného zamestnanca OSN - a Iránec pracujúci pre medzinárodnú neziskovú organizáciu. Kam Air oznámil, že osemčlennú posádku tvorili šiesti Rusi a dvaja Afganci. Podľa ruských agentúr boli zo šiestich zahraničných členov posádky štyria Rusi. Lietadlo bolo prenajaté od spoločnosti Kirgizsku. Letecká nehoda je najhoršou v histórii Afganistanu. Kam Air bola prvou súkromnou leteckou spoločnosťou v Afganistane po páde hnutia Taliban z konca roku 2001. Prvý let uskutočnila na linke Kábul-Herát v novembri 2003. Na prevažne domácich linkách využíva prenajaté boeingy a antonovy. Medzi zahraničnými destináciami má Dubaj a Istanbul. Linky sú populárne medzi bohatými Afgancami a využívajú ich aj humanitárni pracovníci.

SkryťVypnúť reklamu

Lietadlá Kam Air, ako aj stroje štátnej spoločnosti Ariana Airlines, vyvolávali obavy z hľadiska bezpečnosti prevádzky. Pracovníci OSN majú zakázané lietať tak linkami Kam Air, ako aj Ariana Airlines. Hovorkyňa OSN Ariane Quentierová však dnes potvrdila, že na palube havarovaného stroja bol aj Talian pracujúci ako architekt pre Kanceláriu OSN pre projektové služby. K väčšej leteckej nehode v Afganistane došlo naposledy 27. novembra 2004, keď sa nákladné lietadlo pracujúce pre americké ozbrojené sily zrútilo v centrálnej provincii Bamiján, pričom zahynuli traja americkí vojaci a traja členovia posádky, americkí civilisti.

K ostatnej nehode linkového lietadla došlo 19. marca 1998, keď Boeing 727 spoločnosti Ariana Airlines vrazil do kopca pri Kábule. Zahynulo všetkých 45 osôb na palube.

SkryťVypnúť reklamu

Začiatkom toho istého roku zomrelo 51 ľudí, keď sa transportné lietadlo Antonov prevádzkované spoločnosťou Ariana Airlines zrútilo v horách pri pakistanskom meste Kvéta, po tom, čo pre zlé počasie nemohlo pristáť v Afganistane.

V septembri 2004 Antonov-24 prevádzkovaný Kam Air zišiel z dráhy po pristátí v Kábule, zrejme kvôli poruche motora. Pri incidente utrpelo ľahké zranenia 27 pasažierov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  3. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  8. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  1. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  5. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  6. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  7. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  8. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 110
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 858
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 968
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 380
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 905
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 588
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 220
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 861
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Išlo o plytké zemetrasenie.


TASR
Minister zahraničných vecí Abbás Arákčí.

Čína bola zmluvnou stranou jadrovej dohody z roku 2015, ktorá obmedzila jadrový program Teheránu.


SITA
Poľský minister zahraničných vecí Radoslaw Sikorski.

Najväčším ohrozením pre Poľsko by bol rozpad jednoty Západu.


TASR 2
Ilustračné foto

Pakistanský premiér odsúdil útok a prisľúbil, že vakcinácie budú naďalej pokračovať.


TASR 2

Sportnet

Útočník Komety Brno Kristián Pospíšil.

Slovák cíti krivdu po faule od Lukáša Sedláka z Pardubíc.


Dominik Hašek.

Vyhrážky ruského exprezidenta a expremiéra smerom k Haškovi odsúdil aj premiér Fiala.


TASR
Peter Frühauf.

Spolupráca fungovala skvelo po celé dva roky, povedal hlavný tréner.


TASR
Kaspars Daugavinš v drese Lotyšska na MS v hokeji 2024.

Skúsený útočník zvažuje, či by Lotyšsko nemalo olympijský turnaj bojkotovať v prípade účasti Ruska.


SITA
SkryťZatvoriť reklamu