Na archívnej snímke je lietadlo súkromnej leteckej spoločnosti Kam Air.
Foto: TASR/EPA
Holandská helikoptéra AH-64 Apache patriaca do jednotky ISAF nad vrakom havarovaného Beingu 737 na hore Shaperi Ghar, 30km juhovýchodne od Kábulu.
Foto: REUTERS/ISAF HANDOUT
Kábul 5. februára (TASR) - Nehodu afganského linkového lietadla, ktoré sa vo štvrtok zrútilo neďaleko Kábulu, neprežil nik zo 104 osôb na palube. 5. februára to oznámil hovorca afganského ministerstva obrany.
"Nehodu nikto neprežil. Začneme odvoz tiel," povedal hovorca. Trosky úplne zničeného Boeingu 737-200 súkromnej spoločnosti Kam Air dnes objavili holandské vrtuľníky Apache jednotky NATO v hornatej oblasti - v nadmorskej výške asi 3300 metrov nad morom - asi 30 kilometrov juhovýchodne od Kábulu. Stroj sa zrútil vo štvrtok popoludní v snehovej búrke, po tom, čo ho po prílete zo západoafganského Herátu kábulské letisko odmietlo prijať pre zlú viditeľnosť.
Severoatlantickou alianciou vedená jednotka ISAF do oblasti vyslala tímy špecialistov na záchranné akcie v horskom teréne. Vrtuľníky na mieste nehody vysadili slovinských horských záchranárov. Okrem stovky vojakov NATO je v oblasti nehody viac ako tisíc afganských vojakov.
Medzi 96 pasažiermi bol veľký počet cudzincov, vrátane deviatich Turkov, troch Američaniek pracujúcich pre neziskovú organizáciu, traja Taliani - vrátane jedného zamestnanca OSN - a Iránec pracujúci pre medzinárodnú neziskovú organizáciu. Kam Air oznámil, že osemčlennú posádku tvorili šiesti Rusi a dvaja Afganci. Podľa ruských agentúr boli zo šiestich zahraničných členov posádky štyria Rusi. Lietadlo bolo prenajaté od spoločnosti Kirgizsku. Letecká nehoda je najhoršou v histórii Afganistanu. Kam Air bola prvou súkromnou leteckou spoločnosťou v Afganistane po páde hnutia Taliban z konca roku 2001. Prvý let uskutočnila na linke Kábul-Herát v novembri 2003. Na prevažne domácich linkách využíva prenajaté boeingy a antonovy. Medzi zahraničnými destináciami má Dubaj a Istanbul. Linky sú populárne medzi bohatými Afgancami a využívajú ich aj humanitárni pracovníci.
Lietadlá Kam Air, ako aj stroje štátnej spoločnosti Ariana Airlines, vyvolávali obavy z hľadiska bezpečnosti prevádzky. Pracovníci OSN majú zakázané lietať tak linkami Kam Air, ako aj Ariana Airlines. Hovorkyňa OSN Ariane Quentierová však dnes potvrdila, že na palube havarovaného stroja bol aj Talian pracujúci ako architekt pre Kanceláriu OSN pre projektové služby. K väčšej leteckej nehode v Afganistane došlo naposledy 27. novembra 2004, keď sa nákladné lietadlo pracujúce pre americké ozbrojené sily zrútilo v centrálnej provincii Bamiján, pričom zahynuli traja americkí vojaci a traja členovia posádky, americkí civilisti.
K ostatnej nehode linkového lietadla došlo 19. marca 1998, keď Boeing 727 spoločnosti Ariana Airlines vrazil do kopca pri Kábule. Zahynulo všetkých 45 osôb na palube.
Začiatkom toho istého roku zomrelo 51 ľudí, keď sa transportné lietadlo Antonov prevádzkované spoločnosťou Ariana Airlines zrútilo v horách pri pakistanskom meste Kvéta, po tom, čo pre zlé počasie nemohlo pristáť v Afganistane.
V septembri 2004 Antonov-24 prevádzkovaný Kam Air zišiel z dráhy po pristátí v Kábule, zrejme kvôli poruche motora. Pri incidente utrpelo ľahké zranenia 27 pasažierov.