"Vadí mi, že sme nezlikvidovali resty, ktoré vznikli v prvom tohtoročnom polroku. Prácne sú najmä písomné žiadosti, mnohé podnety musia byť doplňované. Korešpondencia medzi úradom a sťažovateľom trvá dlho," uviedol pre TASR ombudsman.
Kancelária verejného ochrancu práv začala činnosť pred viac ako rokom v dočasných priestoroch, s obmedzeným počtom pracovníkov a nedostatočným vybavením. Do stáleho sídla v centre Brna sa úrad presťahoval v auguste tohto roka, kde začal fungovať už s plným počtom právnikov. "Slováci si z nás vzali ponaučenie a do nového zákona dali ustanovenie o šesťmesačnom prípravnom období pre prvého verejného ochrancu práv, ktoré by malo odstrániť riziko veľkého množstva práce kancelárie," povedal Motejl.
Podľa neho sa na úrad v Brne obracia fyzicky niekoľko desiatok osôb mesačne. "S nimi záležitosť prerokujeme, vysvetlíme im, či je ich prípad v našej kompetencii alebo nie. Je to rýchlejšie, než vybavovanie písomných žiadostí," konštatoval Motejl. Mesačne vyhľadá pomoc úradu asi 500 ľudí.
V ostatných dňoch napr. prišiel na úrad slovenský občan žijúci v Česku a sťažoval sa, že jeho prípad nebol vyriešený. "Išlo o to, že motocyklista sa zrazil so splašenou kravou. Pri trestnom konaní sa nepodarilo preukázať, komu zviera patrilo, preto bolo zastavené. V tomto prípade sme mu poradili ako postupovať. On sám totiž jednoznačne tvrdil, že vie, kto kravu vlastní a že má niekoľko svedkov. Zrejme teda podá na konkrétneho majiteľa žalobu, aby sa dočkal odškodnenia," povedal ombudsman.
Najviac podnetov občanov na ombudsmana sa týka majetkových, občianskoprávnych a reštitučných sporov. Pomerne veľká časť sťažností je i na postup polície, armády a väzenskej služby. Ďalšiu početnú skupinu tvoria podnety týkajúce sa zlého správania štátnej správy a sociálnej oblasti súvisiacej so starostlivosťou o deti. "Česká verejnosť začína chápať, s akými podnetmi sa môže na nás obracať," uviedol Motejl.
(spravodajkyňa TASR Dana Meissnerová) kr žab