Vyplýva to z dnes zverejnených výsledkov vyšetrovania nariadeného švédskou vládou.
Nepotvrdili sa tak domnienky médií hovoriacich o výbušninách. Podľa sudcu Johana Girschfeldta povereného vyšetrovaním, nešlo pri týchto dvoch transportoch o explozívny materiál, ale o elektronické vojenské vybavenie, ktoré nemá s výbušninami žiadnu súvislosť.
Transporty odhalila minulý rok švédska televízna stanica SVT. Podľa nej použila švédska tajná služba trajekt premávajúci medzi estónskym Tallinnom a Štokholmom na transport elektronického vybavenia niekdajšej sovietskej tajnej služby KGB, ktoré po sovietskej armáde zostali v pobaltských štátoch, keď v roku 1991 získali nezávislosť po rozpade ZSSR.
Oficiálne sa za príčinu označil technický problém na prove. Počas plavby z Tallinnu do Štokholmu malo rozbúrené more odtrhnúť rampu predných vrát trajektu. Do kolosu vážiaceho 15.000 ton natiekla voda a v priebehu 30 minút išiel trajekt ku dnu. Ďalšie teórie vychádzali z toho, že potopeniu lode 28. septembra 1994 predchádzala jedna alebo niekoľko explózií na palube.
Ide o najväčšiu námornú katastrofu v povojnovej histórii Európy. O život prišlo 852 ľudí, zachrániť sa podarilo len 137 pasažierov.