Bratislava 20. januára (TASR) Spôsob, akým rakúska letecká spoločnosť Austrian Airlines (AUA) získala majoritu v Slovenských aerolíniách (SA), je podľa viacerých slovenských poslancov netransparentný a neprijateľný.
"Naplnil sa scenár, ktorý som predpovedal v pléne Národnej rady (NR) SR. Pamätám si, ako minister Pavol Prokopovič povedal, že vôbec nesmerujeme k privatizácii. Už to máme tu a celý ten 'biznis' je podozrivý," uviedol poslanec Smeru Ľubomír Vážny. Nenapadol pritom to, že rakúsky investor vstúpil do SA, ale jeho spôsob. "Myslím si, že je to nekorektný spôsob na suseda, ktorý chce korektne v tejto oblasti podnikať," dodal. Súčasná vláda si podľa neho založila agendu na tom, že bola netransparentná privatizácia za vlády Vladimíra Mečiara. "Myslím si, že privatizéri z nej sa môžu červenať nad kulantným vyriešením nadobudnutia majetku, aké nám tu ukazuje súčasná vláda," dodal. V súčasnosti je podľa neho ešte v hre Protimonopolný úrad, ktorý môže zasiahnuť.
Aktuálnu situáciu podľa vlastných slov predpokladal aj poslanec ĽS-HZDS Ján Jasovský. Tento postup podľa neho nie je transparentný, ani nemá oporu v zákonoch. "Je to rozhodnutie bez opôr v logike," zdôraznil s obavou, že o SA Slovensko prichádza. Štát podľa neho už ťažko získa späť majoritu v SA. "A obávam sa, že bude dochádzať k postupnej fúzii možno s inou leteckou spoločnosťou," skonštatoval. Podľa poslanca Vážneho je reálna hrozba, že slovenská letecká preprava pôjde do útlmu. Viedeň je totiž podľa neho blízko a hrozí, že AUA bude rozvíjať práve hlavné mesto Rakúska na úkor Bratislavy. Podľa nezávislého poslanca Jána Mikolaja je situácia so slovenskými aerolinkami ešte horšia ako v prípade rozostavaného národného divadla, keďže v druhom prípade memorandum o investorovi aspoň schválila vláda SR. Metóda pri nadobudnutí majority v SA je podľa neho absolútne neprijateľná. "Tým, že sa umožnila takáto forma, štát prišiel o 55 % svojich akcií bez výberového konania, bez verejnej súťaže a bez schválenia vládou. To je podľa mňa protizákonné a absolútne neprijateľné, aby sa štát z majority dostal do minority takýmto zásahom," upozornil. Nevidí sa mu ani cena: "Lebo za 108 miliónov Sk získať 62 % takej bonitnej firmy ako sú SA, sa mi vidí nízka cena. Možno je to dôsledok toho, že nebola verejná súťaž," dodal.
"Táto skutočnosť aj mňa samého aj viacerých kolegov z KDH prekvapila. Budeme sa tým zaoberať v klube. V hospodárskom výbore predpokladám, že budeme od pána ministra žiadať vysvetlenie, lebo naozaj chceme vedieť, či nebol porušený náš právny poriadok," povedal poslanec KDH a člen parlamentného výboru pre hospodárstvo, privatizáciu a podnikanie Anton Přidal.
Podľa podpredsedu parlamentu Viliama Vetešku je rakúsky investor pre Slovensko určite významným prínosom, ktorý okrem iného môže prispieť k zvýšeniu bezpečnosti bratislavského letiska. Na Ministerstve hospodárstva je podľa hovorcu rezortu Maroša Havrana ešte stále projekt od ministra Prokopoviča na privatizáciu 89-% balíka štátnych akcií v SA. "Projekt bol prezieravo pozastavený v decembri, pretože sme sa dozvedeli, že je možné, že dôjde ku kapitalizácii pohľadávky zo strany AUA voči SA. Doteraz však oficiálne nikto nepovedal, že treba projekt prerušiť," uzatvoril.
Rakúska letecká spoločnosť Austrian Airlines (AUA) získala v rámci navyšovania kapitálu 62-% podiel v Slovenských aerolíniách (SA). AUA dnes oznámila, že za navyšovanie kapitálu, ktorým si zaistila tento podiel, zaplatila 2,8 milióna EUR, čo je v prepočte viac ako 108 miliónov SKK. Hovorca ministra dopravy Tomáš Šarluška uviedol, že valné zhromaždenie SA schválilo ešte v decembri 2004 navyšovanie kapitálu. "Štát si však dal podmienku, aby do spoločnosti prišli aj peniaze v hotovosti", povedal Šarluška.
Navýšenie kapitálu SA bolo nutné v dôsledku podkapitalizovania aerolínií. Vláda však na kapitalizáciu nemala peniaze, a preto sa rozhodla navýšiť kapitál SA vstupom ďalšieho akcionára. AUA získala svoj 62-% podiel v SA kapitalizáciou pôžičky SA vo výške 5 miliónov EUR, na ktorú (jeseň 2004) poskytla záruky. V súlade s podmienkou však musela AUA investovať peniaze v hotovosti, a to už spomínaných 2,8 milióna EUR.
Hodnota majetku štátu sa však podľa hovorcu nezmenila, klesol iba celkový podiel štátu v SA. "Tento podiel štátu tvorí minimálne 34 %, pričom v budúcnosti ministerstvo vypíše verejné výberové konanie na jeho odpredaj", povedal Šarluška. Podľa predbežných informácií bude mať AUA záujem aj o tento zostávajúci 34-% podiel SA a zapojí sa aj do pripravovanej privatizácie bratislavského letiska.