Kampaň firmy Dove z marca 2004. Podľa prieskumu, ktorý si firma dala spraviť, sa dve tretiny britských žien v dôsledku vyretušovaných reklamných fotografií vychudnutých krások cítia deprimované svojimi postavami a majú nízke sebavedomie. Firma sa preto rozhodla použiť v svojich reklamách ako modelky reálne ženy. FOTO - TASR |
Britské firmy sa rozhodli bojovať proti stereotypom vo vnímaní toho, aká žena je krásna. Novou tvárou kampane Dove sa napríklad stala 62-ročná Irene Sinclairová z Londýna. "Za svojho života som nikdy nebola krásna, ale teraz sa tak cítim. Všetko závisí od toho, či dokážete starnúť so šarmom," hovorí.
Ponuku byť jednou z tvárí kampane prijala preto, že chce byť vyslankyňou starých ľudí. "Aby som ukázala, že aj ženy v mojom veku majú čo ponúknuť." Podľa prieskumu, ktorý si firma objednala, si totiž až 97 percent Angličaniek vo veku od osem do trinásť rokov myslí, že starí ľudia nemôžu byť krásni.
"Ide o stereotyp, ktorý prinášajú médiá," hovorí vedúca výroby firmy Abigail Stormsová. Cieľom ich kampane je proti takým stereotypom bojovať. "Chceme otvoriť cestu k realistickejšej a širšej definícii toho, čo je krásne."
Firma zaujala novým prístupom už pred necelým rokom - v marci 2004 angažovala na reklamu spodnej bielizne ženy s normálnymi krivkami - jedna mala väčší zadok, druhá širšie boky, ďalšia nedokonalé prsia.
Vybrali ich preto, že majú svojím výzorom bližšie k tým ženám, ktoré naozaj chodia po svete. Veď nielen anglické modelky majú do veľkosti 36 ďaleko. Ženy na plagáte neboli modelky - pracujú ako úspešné maklérky, barmanky, hudobníčky a presadili sa aj na televíznej obrazovke. Ich slogan znie: "Žiadne modelky, ale poriadne krivky."
Podľa prieskumov si až 85 percent žien želá vidieť v reklamách prirodzené ženy. Viac ako Naomi Campbellová je vzorom Renée Zellwegerová v podobe bacuľky z filmu Denník Bridget Jonesovej.
Aj Sophie Dahlová začínala v modelingu s absolútne neprijateľnými mierami 100 - 71 - 96. Uspela. (r, nim, tasr)
osobnosti a lekári o novom trendeUž praveká socha Venuše, symbolu krásy, znázorňovala plnoštíhlu dospelú ženu. Silné a zrelé telo je dodnes v mnohých krajinách znakom blahobytu a bohatstva.
KATE WINSLETOVÁ, herečka: "Chcem byť sama sebou. Ak sa to Hollywoodu nepáči, nech ma nechá tak."
BILL CLINTON, exprezident USA: "Módni návrhári, zmeňte módu, nepresadzujte éterické modelky. Vypasovanými strihmi a odhalenými bruchami iba prehlbujete mindráky z nedokonalosti. Toto šialenstvo musí prestať. Začnite rešpektovať realitu a prírodu."
LINDA PAPADOPOULOSOVÁ, lekárka: "Som proti prehnanej snahe podobať sa ideálom propagovaných médiami. Ženy sú bombardované reklamami o dokonalosti, ktorá je však často nereálna a nedosiahnuteľná."
EVA JAŠŠOVÁ, psychologička: "To, čo sa v modelingu prezentuje ako dokonalosť, je skôr neprirodzenosť. Pre bežné ženy je ten ideál nedosiahnuteľný. Modelky podobajúce sa bežným ženám možno privítať s aplauzom. Nie je správne, aby ženy trpeli pre módne ideály."
ILONA CSÁKOVÁ, speváčka: "Neprekáža, ak žena nemá dokonalé miery modeliek. Svet módy konečne začína prijímať ženu takú, aká je."
ADOLF BALÍK, portál novinky.cz: "Že by modelky museli byť tučné, to nie. Priťahujú ma skôr trojrozmerné ženy. Skelety s vyhladovanou tvárou - ako niektoré modelky často vyzerajú - vo mne prebúdzajú skôr súcit ako čokoľvek iné." (nim)