Ak vám ktosi do schránky vhodí ponukový leták na podomovú donášku jedla, spraví to isté, ako keď vám čašník na stôl v reštaurácii položí jedálny lístok. Čo je na ňom napísané, to musí byť, jednoducho, dostupné. Ak však ktosi využije ponukový lístok ako marketingový nástroj na zber informácií, ten by si mal niesť zodpovednosť na vlastných pleciach.
Pred niekoľkými týždňami sme s kolegami z práce objavili v ponukovom letáku roznáškovej služby Pizza Hamm Nitra ponuku chrumkavých pražených kurčiat a šalátov. Ponuka sa v lístku s obmedzenou časovou platnosťou dokumentujúcou jeho čerstvosť objavila po prvýkrát. Pri telefonickej objednávke som však bol odbitý informáciou, že kurence jednoducho už viac ako pol roka nerobia a že skôr ako o mesiac či dva o nich ani neuvažujú.
Toto trúfalé tvrdenie ma dotlačilo k tomu, aby som sa pustil do bádania, či všetok ponúkaný tovar a produkty musia byť dostupné. Bez ohľadu na to, či ide o výkladnú skriňu, ponukový leták v schránke, alebo v predajni. Názor SOI na túto problematiku je pomerne jasný:
"Podľa §8 ods. 1 zákona č. 634/1992 Zb. o ochrane spotrebiteľa v znení neskorších predpisov nikto nesmie klamať spotrebiteľa - najmä uvádzať nepravdivé, nedoložené, neúplné, nepresné, nejasné, dvojzmyselné alebo prehnané údaje alebo zamlčať údaje o skutočných vlastnostiach výrobkov alebo služieb, alebo úrovni nákupných podmienok. Z dôvodu podozrenia porušenia ustanovení príslušných právnych predpisov postupujeme váš list na prešetrenie príslušnému Inšpektorátu pre Nitriansky kraj v Nitre."
A stalo sa to, čo by človek nečakal. V priebehu dvoch dní boli chrumkavé kuriatka k dispozícii.
Každý raz spraví prešľap - povedal som si. Dnes sa však stalo to isté.
V novom letáku bola nielenže široká paleta rôznych cestovinových a zemiakových pochúťok z talianskej kuchyne, ale konečne i "čína". Zdvihol som telefón a objednával podľa lístka. Slová na druhej strane telefónu mi však vyrazili dych. Nedostal som sa ani k otázke, či je súčasťou balenia aj jednorazový paličkový príbor. Čínske rezance sa jednoducho ešte nerobia i napriek tomu, že už v ponuke figurujú.
Manažment firmy pravdepodobne iba sonduje sčitovaním nevybavených telefonátov, či existuje dostatočný dopyt, aby sa pustili do skutočnej ponuky tohto druhu jedla. Majú však právo na to, aby používali takéto nekalé marketingové techniky a s veľkou pravdepodobnosťou porušovali i platné právne normy? Odpoveď možno prinesie opätovné šetrenie nitrianskou divíziou SOI.
Autor: MILAN GIGEL (gigel.blog.sme.sk)