Kyjev 14. decembra (TASR) - Stúpenci ukrajinského opozičného vodcu Viktora Juščenka sa dnes vydali s tzv. oranžovou revolúciou na desaťdňovú cestu s cieľom rozšíriť svoje posolstvo mimo metropoly. Zameriavajú sa na východné regióny, zväčša odmietajúce ich prezidentského kandidáta.
Vyše 150 opozičných aktivistov vyrazilo so sirénami a oranžovými vlajkami z Kyjeva v nádeji, že pre Juščenka získajú hlasy v oblastiach, kde má silnú podporu premiér Viktor Janukovyč. Obaja budú proti sebe stáť 26. decembra v opakovanom druhom kole prezidentských volieb.
"Chceli by sme, aby duch občianskeho odporu dosiahol srdce každého," uviedol 34-ročný podnikateľ Vasyl Kuderiavec z Ľvova. "Každý chce byť slobodný. Ale nie každý si to uvedomuje."
Po Juščenkovej výzve na ukončenie pouličných protestov a začatie predvolebnej kampane sa umelci, hudobníci, podnikatelia či filmári vydali na cestu, ktorá je podľa mnohých potrebná, keďže štátne médiá neprinášali správy o kyjevských demonštráciách do zvyšku krajiny.
Aktivisti plánujú na "ceste priateľstva" premietať nahrávky z protestov na kyjevskom Námestí nezávislosti, organizovať mítingy - a zanechať graffiti na každej prázdnej stene, ktorú nájdu.
"V niektorých ukrajinských regiónoch ľudia žijú, akoby boli v getách, izolovaní od informácií o tom, čo sa skutočne deje v krajine - žijúci úplne ako za sovietskych čias," vyhlásil moderátor súkromnej televízie Vachtang Kipiani.
Cesta zdôrazňuje obavy Juščenkovho tímu v súvislosti s dosiahnutím východných prevažne rusky hovoriacich častí Ukrajiny, ktoré počuli len málo alebo vôbec nič o búrlivých týždňoch protestov pred anulovaním výsledkov druhého kola volieb najvyšším súdom.
Hoci väčšina ukrajinských médií je súkromných, väčšina je pokladaná za hlásnu trúbu politikov alebo priemyselných magnátov. Štátne médiá, ktoré podporovali Janukovyča, demonštrácie do značnej miery ignorovali.