Brusel 10. decembra (TASR) Európsky navigačný satelitný systém Galileo bude definitívne funkčný od roku 2008. Ministri dopravy a telekomunikácií členských štátov EÚ 10. decembra v Bruseli podporili prechod do záverečnej etapy niekoľkomiliardového projektu. Navigačný systém Galileo by malo tvoriť 30 satelitov, ktoré budú krúžiť vo výške 24.000 kilometrov nad Zemou. Vďaka nim by sa malo dať presne a neustále určovať, kde sa nachádzajú užívatelia mobilných telefónov, lietadlá, autá či lode. Využitie by satelitná rádionavigácia našla aj v poľnohospodárstve, životnom prostredí, ale aj pri rekreácii, napríklad sledovaní lyžiarskych tratí či turistických chodníkov.
Každý majiteľ malého prijímača, ktorý vraj nebude drahý a bude prístupný prakticky všetkým, bude môcť pomocou signálu z Galilea presne zistiť, kde sa práve nachádza on sám alebo jeho blízki. Polícia bude ľahšie hľadať ukradnuté autá, presnejšou navigáciou lietadiel sa zlepší využitie vzdušného priestoru a zníži meškanie leteckých spojov. Využitie nájde Galileo aj pri navigácii lodí, riadení mestskej dopravy, úspornejšom parkovaní, záchranných operáciách, pri poskytovaní informácií cestujúcim.
Je to určite najfantastickejší európsky technologický projekt. Na budúci rok začneme s vypúšťaním prvých satelitov, privítal rozhodnutie ministrov komisár pre dopravu Jacques Barrot. Etapa výroby a umiestňovania satelitov na obežnú dráhu by mala stáť asi 2,1 miliardy eur (dve tretiny zaplatia súkromní investori), vývoj projektu stál okolo 1,1 miliardy. Ročné náklady na prevádzku sa odhadujú na 220 miliónov eur.
Výhody, ktoré projekt prinesie, však podľa EK niekoľkonásobne prevýšia náklady. Navigačný systém by mal vytvoriť približne 140.000 pracovných miest a generovať služby a kontrakty v hodnote asi deväť miliárd eur ročne.
Tým, ktorým sa aj napriek tomu náklady na vývoj Galilea zdajú privysoké, EK odkázala, že sa rovnajú nákladom na 150 kilometrov diaľnice alebo jeden prúd v pripravovanom rýchlovlakovom tuneli medzi Lyonom a Turínom.
Komisia tiež odmietla kritické hlasy, že Galileo je zbytočný, pretože už dnes funguje americký GPS (Global Positioning System) založený na rovnakom princípe. Ten bol však vytvorený najmä na vojenské účely, zatiaľ čo Galileo je civilný projekt. Galileo by mal tiež pokrývať lokality v extrémnych zemepisných šírkach, kam signál GPS nesiaha, a mal by byť presnejší.
"Zatiaľ čo s použitím GPS môžete nájsť ulicu, na ktorej máte zaparkované auto, s Galileom bude možné nájsť presnú garáž," napísala EK v podkladových materiáloch.
Cieľom pripravovaného systému je síce zbaviť Európu od závislosti na USA, avšak Galileo nemá GPS konkurovať. Oba systémy by sa mali dopĺňať a spolupracovať, na čom sa únia už s USA dohodla.
(spravodajca TASR Robert Sermek)