Európsky navigačný systém Galileo začne fungovať v roku 2008

Brusel 10. decembra (TASR) Európsky navigačný satelitný systém Galileo bude definitívne funkčný od roku 2008. Ministri dopravy a telekomunikácií členských ...

Brusel 10. decembra (TASR) Európsky navigačný satelitný systém Galileo bude definitívne funkčný od roku 2008. Ministri dopravy a telekomunikácií členských štátov EÚ dnes v Bruseli podporili prechod do záverečnej etapy niekoľkomiliardového projektu.

Navigačný systém Galileo by malo tvoriť 30 satelitov, ktoré budú krúžiť vo výške 24.000 kilometrov nad Zemou. Vďaka nim by sa malo dať presne a neustále určovať, kde sa nachádzajú užívatelia mobilných telefónov, lietadlá, autá či lode. Využitie by satelitná rádionavigácia našla aj v poľnohospodárstve, životnom prostredí, ale aj pri rekreácii, napríklad sledovaní lyžiarskych tratí či turistických chodníkov.

Každý majiteľ malého prijímača, ktorý vraj nebude drahý a bude prístupný prakticky všetkým, bude môcť pomocou signálu z Galilea presne zistiť, kde sa práve nachádza on sám alebo jeho blízki.

Polícia bude ľahšie hľadať ukradnuté autá, presnejšou navigáciou lietadiel sa zlepší využitie vzdušného priestoru a zníži meškanie leteckých spojov. Využitie nájde Galileo aj pri navigácii lodí, riadení mestskej dopravy, úspornejšom parkovaní, záchranných operáciách, pri poskytovaní informácií cestujúcim.

Je to určite najfantastickejší európsky technologický projekt. Na budúci rok začneme s vypúšťaním prvých satelitov, privítal rozhodnutie ministrov komisár pre dopravu Jacques Barrot.

Etapa výroby a umiestňovania satelitov na obežnú dráhu by mala stáť asi 2,1 miliardy eur (dve tretiny zaplatia súkromní investori), vývoj projektu stál okolo 1,1 miliardy. Ročné náklady na prevádzku sa odhadujú na 220 miliónov eur.

Výhody, ktoré projekt prinesie, však podľa EK niekoľkonásobne prevýšia náklady. Navigačný systém by mal vytvoriť približne 140.000 pracovných miest a generovať služby a kontrakty v hodnote asi deväť miliárd eur ročne.

Tým, ktorým sa aj napriek tomu náklady na vývoj Galilea zdajú privysoké, EK odkázala, že sa rovnajú nákladom na 150 kilometrov diaľnice alebo jeden prúd v pripravovanom rýchlovlakovom tuneli medzi Lyonom a Turínom.

Komisia tiež odmietla kritické hlasy, že Galileo je zbytočný, pretože už dnes funguje americký GPS (Global Positioning System) založený na rovnakom princípe. Ten bol však vytvorený najmä na vojenské účely, zatiaľ čo Galileo je civilný projekt. Galileo by mal tiež pokrývať lokality v extrémnych zemepisných šírkach, kam signál GPS nesiaha, a mal by byť presnejší.

"Zatiaľ čo s použitím GPS môžete nájsť ulicu, na ktorej máte zaparkované auto, s Galileom bude možné nájsť presnú garáž," napísala EK v podkladových materiáloch.

Cieľom pripravovaného systému je síce zbaviť Európu od závislosti na USA, avšak Galileo nemá GPS konkurovať. Oba systémy by sa mali dopĺňať a spolupracovať, na čom sa únia už s USA dohodla.

(spravodajca TASR Robert Sermek) ed

Najčítanejšie na SME Svet


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 279
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 387
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 459
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 191
  5. Kam do tepla v januári? 1 763
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 577
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 550
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 433
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 1 147
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 914

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

Neprehliadnite tiež

Madrid chce zadržať Puigdemonta, ak vycestuje do Dánska

Carles Puigdemont by mal na univerzite v Kodani vystúpiť ako hosť.

Turecké útoky v Sýrii pripravili o život 18 ľudí

Turci začali ofenzívu proti Kurdom.

Pence obhajoval v Jordánsku Trumpa, s kráľom hovoril o Jeruzaleme

Jordánsky kráľ stále verí v dvojštátne riešenie sporu medzi Palestínou a Izraelom.

Gréci protestovali v Solúne za zmenu názvu Macedónska

Grécko požaduje, aby sa susedné Macedónsko premenovalo.