Musí preto zlepšiť a skvalitniť systém vzdelávania, zlepšiť mobilitu študentov i vzájomné uznávanie kvalifikácií.
Pred budúcotýždňovou medzinárodnou konferenciou o odbornej príprave v Maastrichte na to dnes v Bruseli upozornil európsky komisár pre vzdelávanie a kultúru Ján Figeľ.
V najbližších piatich rokoch bude podľa neho len 15 percent nových pracovných miest určených pre ľudí s nízkym vzdelaním, zatiaľ čo okolo polovica pre uchádzačov s vyššou kvalifikáciou. Menej kvalifikovaní ľudia tak budú mať na pracovnom trhu veľké problémy uplatniť sa, upozornil slovenský eurokomisár na stretnutí s novinármi akreditovanými v Bruseli.
Jednou z odpovedí je podľa neho systém celoživotného vzdelávania. Nemožno skončiť so vzdelávaním po strednej škole. Ľudia, ktorí prestanú študovať, budú čeliť veľkým problémom na trhu práce, zdôraznil Figeľ.
Ďalej treba zdokonaliť systém vzájomného uznávania diplomov a zlepšiť mobilitu študentov. Odpoveďou nie je kvantita, ale kvalita vzdelávania.
Figeľ upozornil na paradoxy, ktoré sa vyskytujú na Slovensku i v niektorých ďalších krajinách strednej Európy.
Slovensko podobne ako viaceré krajiny zo strednej a východnej Európy patrí k tým, ktoré majú najvyššiu mieru populácie, ktorá ukončila vyššie stredné vzdelanieNa druhej strane máme výraznú mieru nezamestnanosti. To je výzva na zlepšovanie kvality, pretože samotné stupne vzdelania sú merané reálnou praxou, uviedol komisár. Aj preto treba podľa neho čo najskôr naštartovať programy a opatrenia, ktoré zabezpečia kvalitnejšiu kvalifikáciu ľudí uplatniteľných doma aj v zahraničí.
Pretože ak sú dnes rozpory tohto typu medzi relatívne veľkým potenciálom a na druhej strane uplatniteľnosťou, tak nasledujúci vývoj a európska integrácia ich môže ešte viac prehĺbiť, dodal Figeľ.
Dlhodobou odpoveďou sú podľa neho rozumné reformy a investície do vzdelávania. Ich návratnosť nie je okamžitá, ale je istá. Je dôležité, aby sme odbornú prípravu a vzdelávanie vnímali ako investíciu a nie stratu alebo náklad, uzavrel komisár.
(spravodajca TASR Robert Sermek) pel