Praha 1. decembra (TASR) Nedávna porucha na českom vládnom lietadle Challenger, ktorému počas cesty šéfa českej diplomacie do Kataru prasklo čelné sklo, svedčí podľa expertov o technickej zastaranosti armádneho dopravného letectva, ktoré zaisťuje prepravu českých ústavných činiteľov.
Ako zhodne konštatujú české denníky Mladá fronta Dnes (MFD) a Lidové noviny (LN), dve české lietadlá Tu-154 ruskej výroby majú v EÚ výnimku kvôli hlučnosti a neplneniu emisných limitov iba do roku 2006. Veteránom je aj 13-ročný Challenger kanadskej výroby. Armáda dokončuje štúdiu o modernizácii svojho dopravného letectva v období desiatich rokov. Ale to, že českí ústavní činitelia lietajú na technicky zastaraných strojoch, neznamená, že sú nespoľahlivé. Podľa šéfa českého armádneho letectva Ladislava Minaříka však staršie ruské stroje majú vyššiu spotrebu, kratší dolet a vyššie nároky na údržbu.
Podľa LN tzv. česká vládna letka má k dispozícii aj dve menšie prúdové lietadlá JAK-40, jedno vrtuľové lietadlo AN-26B a tri helikoptéry MI-8S.
Armáda, ktorá má prevádzku lietadiel na starosti, nechce uviesť, koľko majú jej stroje rokov, ale pripúšťa, že okrem noriem hlučnosti a emisných limitov nesplňujú súčasné ani pripravované kritériá pre leteckú techniku, a to predovšetkým v oblasti palubného vybavenia, upozornili LN.