Nedávna tragédia Chrisa Martina na experimentálnom padáku Xaos 21-21 rozpútala v skydiverskej komunite celú radu diskusií na tému pokusov s vysokovýkonnými padákmi.
Kolotoč rozpútal Luigi Cani so svojím Icarus Extreme VX46 s ktorým už dnes lieta a pristáva bežne a kdekoľvek. Jeho ďalším cieľom bolo dostať sa pod 40 štvorcových stôp. To sa mu nakoniec aj podarilo s padákom Icarus Extreme VX39 - najmenším padákom na ktorom sa podarilo v histórii pristáť.
Nasledovali pokusy s ešte menšími padákmi - Cobalt 25 a Xaos 21, ale ani na jednom z nich sa zatiaľ nikto ani len nepokúsil pristáť. Naopak Lugi Cani a jeho priatelia s týmu Icarus Extreme sú presvedčení, že v jeho možnostiach je úspešne upilotovať padák rady VX s plochou 28 štvorcových stôp.
Kým sa tak stane, primát najmenšieho padáku si udrží Icarus Extreme VX39, ktorého zábery z rekordných pokusov (viď. Fotopríloha) hovoria snáď za všetko ...
Rekordný pokus uskutočnil Luigi Cani z Brazílie 12. mája 2004. Letiac rýchlosťou okolo 160 km/h sa stal prvým človekom, ktorý dosiahol na otvorenom padáku rýchlosť rovnajúcu sa voľnému pádu.
"Keď som uvidel VX39 po prvý krát, vážne mi to nahnalo strach. Vybalili sme ho z bežnej kartónovej obálky formátu A4," hovorí Luigi. "Vedel som že to bude naozaj malý padák, ale keď sme ho položili k môjmu normálnemu padáku a uvedomili sme si rozdiely a ja som pochopil, že bude naozaj náročné na tomto lietať a nájsť spôsob ako bezpečne pristáť."
Rekordnému pokusu predchádzali dva dni testovacích letov, počas ktorých sa skúšali manévrovacie schopnosti padáku, na základe video záberov sa analyzovali jeho reakcie a kalkulovala sa rýchlosť potrebná na pristátie. J.C. Colclasure, Luigiho tréningový a video partner v projekte povedal : "Lietanie okolo Luigiho, keď sa učil ovládať VX39 bolo naozaj vzrušujúce. Nikdy predtým som nevidel padák lietajúci tak rýchlo a myšlienka na pokus pristáť s ním bola chvíľami fakt odstrašujúca."
Počas týchto pokusov Luigi vyskakoval z lietadla tak, že kolega na palube mu držal kontajner s padákom a otváral teda ihneď po výskoku. Padák VX39 mal upevnený k špeciálnemu postroju, ktorý mal navlečený pod svojim normálnym a VX39 vždy v bezpečnej výške odhodil, aby otvoril a pristál na svojom normálnom "veľkom" padáku.
Počas testovacích zoskokov sa uskutočnilo aj viacero letov v kombinácii padák - WingSuit Flyer (BirdMan). Trojdňová rekordná akcia bola sponzorovaná spoločnosťami Go Fast Sports & Beverage Co a Perris Valley Skydiving.
Autor: Marcel Rebro, www.tjump.sk