Bratislava 9. novembra (TASR) - Štátom vlastnené Slovenské aerolínie (SA), a. s., ukončili 1. polrok tohto roka so stratou 170,4 milióna Sk. Strata dopravcu v závere vlaňajška predstavovala 141,6 milióna Sk.
Ako ďalej vyplýva zo správy o situácii v SA, ktorú na rokovanie vlády predložilo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR, ku koncu júna vykázali SA záporné vlastné imanie 167 miliónov Sk a záväzky 509 miliónov Sk.
Hlavným problémom spoločnosti bola od začiatku jej existencie podľa rezortu jej podkapitalizácia, nakoľko základné imanie sa navyšovalo len nepeňažnými vkladmi. Týmto procesom aerolínie nezískali zdroje potrebné na rozvoj nových projektov, ale dochádzalo len k čiastočnému znižovaniu vzniknutých záväzkov.
Negatívne vplývali na hospodárenie SA aj tri lietadlá TU-154M, ktorých prevádzkové náklady boli vysoké a navyše boli tieto stroje kapacitne nevhodné pre rozbeh pravidelnej dopravy. Spoločnosť preto pristúpila v roku 2002 k ich predaju. Zníženie cien charterových letov v dôsledku konkurenčného boja znamenalo pre SA prehĺbenie dlhov. Problematický vývoj dopravcu riešila vláda v roku 2002 navýšením dovtedy 34-% podielu štátu v SA na súčasných takmer 90 % vkladom už spomínaných troch lietadiel a preobsadením manažmentu. Dlhodobé problémy dopravcu vyvrcholili pred niekoľkými týždňami, kedy museli aerolínie odovzdať naspäť prenajímané lietadlo. Na pomoc im po kladnom stanovisku ministerstva dopravy prišla rakúska letecká spoločnosť Austrian Airlines (AUA), s ktorou SA prevádzkovali spoločné lety. Na základe dohody poskytne AUA Slovenským aerolíniám záruku za úver v objeme asi 200 miliónov Sk, ktorý využijú na krytie prevádzkových nákladov.
Na poslednom Valnom zhromaždení SA dosadilo následne MDPT do predstavenstva a dozornej rady podniku zástupcov rakúskeho dopravcu. Novou predsedníčkou päťčlenného predstavenstva sa stala Christiana Böhmová-Mayerová, ktorá už niekoľko dní zastáva v SA aj funkciu finančnej riaditeľky.
Minister dopravy Pavol Prokopovič nevylúčil v budúcnosti kapitalizáciu pohľadávky AUA voči SA, čo by de facto znamenalo vstup Austrian Airlines do Slovenských aerolínií. Hoci sa takejto forme privatizácie minister nebráni, na odpredaj 90-% podielu štátu v SA plánuje vypísať medzinárodný tender. Pri súčasnej recesii v leteckom priemysle si však lepšieho partnera pre SA minister predstaviť nevie. O zvyšný asi 10-% balík akcií SA sa delia spoločnosti Devín Group, s. r. o., Turčianske Teplice, Wili Travel, s. r. o., Púchov a ruská korporácia JAK.