Washington 2. novembra (TASR) - Štyri miliardy dolárov, to je tohtoročná cena demokracie v USA, do ktorej nie sú započítané náklady na rátanie hlasov, platy pre volebných pracovníkov a právnikov.
Po prirátaní výdavkov jednotlivých štátov a miestnych vlád - tie sa určia neskôr - sa môže suma na cenovke zvýšiť o ďalšie stámilióny dolárov, možno až o miliardu.
Vo svete obchodu by päť miliárd dolárov (165 miliárd Sk) stačilo na zaplatenie asi 2200 televíznych reklám počas Super Bowlu, finále amerického futbalu, alebo na vzdelanie približne 30.000 študentov na Yale University, alma mater prezidenta Georgea W. Busha a senátora Johna Kerryho.
Kde všetky tie peniaze skončili?
Len kongresoví a prezidentskí kandidáti vynaložili najmenej 1,8 miliardy dolárov (60 miliárd Sk) na svoje kampane pred primárkami a hlavnými voľbami, pričom asi tretinu tejto sumy minuli Bush s Kerrym.
Väčšinu peňazí zhltli reklamné agentúry, naprázdno neskončili ani niektoré menšie firmy. Bývalý demokratický uchádzač o prezidentskú kandidatúru Howard Dean napríklad vynaložil takmer 7000 dolárov (230.000 Sk) za ďakovné čokolády pre darcov, ktorých výrobou poveril firmu Lake Champlain Chocolates zo svojho domovského štátu.
Demokratická a Republikánska strana minuli dovedna asi 162 miliónov dolárov (5,3 miliardy Sk) na nominačné zjazdy, vrátane asi 29 miliónov dolárov (100 miliónov Sk) z peňazí daňových poplatníkov.
V tomto volebnom cykle obe strany minuli spolu najmenej 957 miliónov dolárov (31,6 miliardy Sk). V prípade potreby opätovného prerátania hlasov v prezidentských voľbách sa táto čiastka zvýši o odhadovaných 78 miliónov (2,6 miliardy Sk).
Veľa peňazí do straníckej politiky prišlo od vonkajších skupín, ktoré vo volebnom cykle 2003-04 minuli najmenej 346 miliónov dolárov. Okrem toho dve odborové organizácie plánovali vyčleniť 150 miliónov na kampaň, vyzývajúcu členov na účasť na voľbách.
Ďalšie stámilióny idú od daňových poplatníkov. Odhaduje sa, že v priemere budú voľby stáť 33 miliónov dolárov (asi miliarda Sk) na každý z 50 štátov. So 66 miliónmi je najdrahšia Kalifornia, najlacnejší je Wyoming s pol miliónom dolárov.
Ministerstvo spravodlivosti vysiela viac ako 1000 volebných pozorovateľov a náklady stanoví neskôr.
Odhadované štyri miliardy dolárov, ktoré kandidáti, stranícke výbory a záujmové skupiny venovali na kongresové a prezidentské voľby, sú podľa Centra pre zodpovednú politiku - nestraníckej skupiny pre sledovanie financovania kampaní - o miliardu viac ako vo volebnom cykle 1999-2000.
Je to síce veľa peňazí, ale stále bagateľ v porovnaní s majetkom najbohatšieho Američana Billa Gatesa. Zakladateľ spoločnosti Microsoft by mohol uhradiť náklady na kampane a hlasovanie asi ôsmich takýchto volieb bez toho, že by ho to zruinovalo.