Hamburg/Paríž 11. marca (TASR) - Príbuzní nemeckých občanov, ktorí boli medzi 113 obeťami minuloročnej havárie lietadla typu Concorde francúzskej leteckej spoločnosti Air France neďaleko Paríža, dostanú značné odškodné, v celkovej výške asi 100 miliónov mariek (približne 51 miliónov eúr). Vyplýva to zo slov berlínskeho experta pre letecké otázky, profesora Elmara Giemullu, ktorý vedno s právnikmi zastupoval pozostalých 96 nemeckých obetí katastrofy z 25. júla 2000, pre dnešné vydanie Bild am Sonntag.
Podľa charakteru príbuzenského vzťahu dostanú pozostalí jedno- až sedemmiestnu čiastku, ktorá tak bude ďaleko vyššia ako pri podobných prípadoch v Nemecku, uviedol odborník. Dohoda o vyrovnaní nie je ešte de iure uzavretá, ale jej obsah bol už prekonzultovaný s právnikmi Air France. Celý proces by sa mal podľa rovnakého zdroja ukončiť do konca mesiaca.
Dôvodom vysokého odškodného by podľa periodika mal byť tzv. americký faktor. V zmysle Varšavského dohovoru platí pre odškodnenie jurisdikcia cieľového mesta, v tomto prípade New Yorku. Air France tento aspekt akceptovala a finančné prostriedky vyplatí po tom, čo ich zhromaždí za spoluúčasti ďalších subjektov zainteresovaných na nehode, výrobcovi lietadla Concorde a producentovi pneumatík, ktoré sa zrejme stali osudnými pre stroj, jeho posádku a cestujúcich na palube.
Jeden z právnikov zastupujúcich pozostalých obetí, Ronald Schmid označil spomínané cifry za "čísla z brucha" a dodal, že s Air France sa dospelo predbežne k všeobecnému konsenzu o štruktúre modelu odškodnenia, pričom sa čaká na konkrétne ponuky pre jednotlivých pozostalých.
V Nemecku sa pozostalým obetí leteckých nešťastí platí 48.000 DEM/osobu. Túto sumu a ďalšiu čiastku už pozostalí nehody concordu dostali od Air France v decembri 2000.
Kým definitívna správa o príčinách nehody by mala byť hotová až v priebehu niekoľkých mesiacov, parížsky Journal du Dimanche informoval, že testy stroja typu Concorde spoločnosti British Airways sa o mesiac odložili. Mali by sa začať koncom marca a trvať tri týždne. Britskí technici chcú venovať viac času zabezpečeniu zásobníkov na pohonné hmoty prostredníctvom novej, chrániacej vrstvy.
Predbežne je 12 nadzvukových lietadiel typu Concorde, ktoré využívali Air France a British Airways, nútených čakať na zemi na ďalšie rozhodnutie, pretože zákaz ich štartu je naďalej v platnosti.
3 6 le ed