SME

Vďaka DNA identifikovali 6000 obetí juhoslovanských konfliktov

Sarajevo 28. októbra (TASR) - Vďaka testom DNA identifikovali forenzní experti asi 6000 obetí konfliktov v bývalej Juhoslávii z 90. rokov. V Sarajeve ...

Sarajevo 28. októbra (TASR) - Vďaka testom DNA identifikovali forenzní experti asi 6000 obetí konfliktov v bývalej Juhoslávii z 90. rokov. V Sarajeve to v stredu oznámila Medzinárodná komisia pre nezvestné osoby (ICMP). Komisia zároveň uviedla, že na základe kostrových pozostatkov z exhumovaných masových hrobov vytvorila viac ako 10.000 genetických profilov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Adnan Rižvič, zástupca vedúceho oddelenia forenznej vedy ICMP uviedol, že profily predstavujú tretinu osôb, ktoré zostávajú nezvestné. Vzorky sú pripravené na porovnávanie s DNA preživších príbuzných. "Ide o veľký a jedinečný úspech v histórii identifikovania nezvestných osôb a forenznej vedy," konštatuje Rižvič vo vyhlásení.

SkryťVypnúť reklamu

Správy o identite 6000 nezvestných zaslali patológom, ktorí urobia konečnú a oficiálnu identifikáciu po zhodnotení dodatočných údajov, napríklad dentálnych záznamov alebo ošatenia.

Program identifikácie na základe DNA sa začal pred dvoma rokmi s cieľom stanoviť totožnosť všetkých pozostatkov objavených v masových hroboch na území bývalej Juhoslávie, aby ich mohli príbuzní pochovať.

Komisia od rodinných príslušníkov nezvestných osôb zozbierala takmer 64.000 vzoriek krvi. Takto získané genetické profily sú porovnávané s profilmi z objavených telesných pozostatkov.

Efektívnosť identifikácie na základe DNA komisia ilustrovala tým, že tradičnými metódami sa za päť rokov podarilo určiť totožnosť len 151 zabitých počas masakry viac ako 7000 Moslimov v Srebrenici. Vďaka testom DNA je každý rok identifikovaných 500 srebrenických obetí.

SkryťVypnúť reklamu

ICMP je medzivládna organizácia založená v roku 1996 s cieľom riešiť otázku nezvestných osôb. Podľa odhadov v krajinách bývalej Juhoslávie je stále nezvestných viac ako 25.000 osôb.

Len v Bosne počas vojny z rokov 1992-95 zmizlo asi 20.000 ľudí a z početných masových hrobov roztrúsených po celej krajine sú stále exhumované telá. Ich identifikácie je dôležitá pre pozostalých. Mnohí z nich hovoria, že so smrťou blízkych sa nedokážu vyrovnať, kým ich nebudú môcť pochovať.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  6. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  7. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 086
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 712
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 085
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 434
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 286
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 608
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 240
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 864
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu