Bratislava 22. októbra (TASR) Poslanci dnes schválili uznesenie, v ktorom žiadajú vládu, aby do 21 dní predložila Národnej rade SR komplexnú správu o finančnom hospodárení v Slovenských aerolíniách (SA), a. s. za obdobie od roku 2001 do 30. júna 2004. Zároveň odsúhlasili aj návrh, aby vláda predložila parlamentu úplné znenie dokumentov súvisiacich s podmienkami poskytnutia pôžičky od rakúskej leteckej spoločnosti Austrian Airlines (AUA) pre SA v objeme 5 miliónov eur, čo je približne 200 miliónov Sk. Poslanci zároveň zaviazali vládu, aby spolu so správou informovala NR SR aj o tom, ako riešila pretrvávajúce nedostatky v SA a aké vyvodila dôsledky za súčasný stav.
Návrh uznesenia o situácii v SA a pôžičke od AUA predložil na rokovanie parlamentu Ľubomír Vážny zo strany SMER. Svoj návrh zdôvodnil tým, že na verejnosti sa už dlhší čas objavujú rôzne informácie o stave Slovenských aerolínií, ktorých takmer 90-% akcionárom je štát. Spoločnosť počas svojej činnosti vytvorila stratu približne 619 miliónov Sk a ani najbližšie obdobie nenaznačuje opačný trend. Vo verejnosti podľa Vážneho vyvoláva mnohé pochybnosti a dohady aj neochota rezortu dopravy zverejniť, respektíve dostatočne vysvetliť plánované prijatie finančnej výpomoci od AUA v prospech Slovenských aerolínií.
V rozprave vystúpil poslanec ĽS - HZDS a bývalý predseda predstavenstva SA Viliam Veteška, ktorý uviedol, že súhlasí s tým, aby parlament zaviazal vládu vypracovať správu o stave v SA, ako aj zverejniť dokumenty súvisiace s pôžičkou. Zároveň však vyhlásil, že víta a podporuje vstup zahraničného partnera, akým je rakúska letecká spoločnosť, najmä do oblastí, kde sa ťažko hľadajú strategickí investori. Veteška tiež pripomenul, že podľa neho svoj podiel na dlhu a súčasnej zložitej situácii SA má aj bývalý minister dopravy Gabriel Palacka.
Slovenské aerolínie sa v poslednom období dostali do vážnych problémov s likviditou, dokázali sa však dohodnúť s Austrian Airlines na reštrukturalizačnej pôžičke, ktorá by mala predstavovať zhruba 200 miliónov Sk. Dozorná rada rakúskej firmy ju odobrila koncom septembra, pričom AUA nevylúčili ani to, že by do štátnych SA vstúpili priamym kapitálovým vkladom, prípadne by sa zapojili do pripravovaného privatizačného tendra.
Tak SA, ako aj ich majoritný akcionár MDPT SR o dohodnutom partnerstve informovali s tým, že pokiaľ by firma nezískala od Austrian Airlines chýbajúce zdroje, už teraz by jej zahraničná lízingová spoločnosť odobrala dve nesplatené lietadlá typu Boeing. Slovenská vláda schválila privatizáciu takmer 90 % akcií štátu v SA na svojom rokovaní v júli. O slovenskú leteckú spoločnosť však strategickí partneri nejavia záujem.