Praha 17. októbra (TASR) - Spolu s 12 novými lietadlami budú České aerolínie (ČSA) potrebovať zhruba 80 pilotov. Už dnes sa im však hlási, nielen na nové Airbusy A320 a A319, viac ako dvojnásobok uchádzačov. "S preškolením nebude žiadny veľký problém, pretože množstvo pilotov je takzvane hotových, teda s vysokou kvalifikáciou," povedal prezident ČSA Jaroslav Tvrdík.
Práve prechod na inú značku lietadiel obvykle sprevádza nutnosť preškoliť pilotov z boeingov na airbusy. "Sú medzi nimi niektoré skôr úsmevné rozdiely. Napríklad to, čo sa v jednom zapína dolu, v druhom hore. Ale musím povedať, že piloti sa na airbusy tešia," hovorí šéf pilotov ČSA Peter Jusko.
Za 12 airbusov zaplatí ČSA 10 až 12,5 miliardy Kč. Mesačne budú aerolínie za jedno lietadlo formou finančného lízingu splácať necelých 7 miliónov Kč, v prepočte 8,9 milióna Sk. Po 12 rokoch im lietadlá budú patriť. Prvé lietadlá Airbus, z práve ukončeného tendra, sa vo farbách ČSA objavia v roku 2006, päť rovnakých strojov si navyše aerolínie prenajmú už na budúci rok. Za tie sa formou operatívneho prenájmu obvykle platí okolo 10 miliónov Kč mesačne. K lietadlám dostali ČSA letecký trenažér v hodnote 300 miliónov Kč zadarmo. Budú ho môcť využívať nielen na preškolenie svojich pilotov, ale aj na výcvik pilotov iných spoločností. Teraz budú mať ČSA trenažéry dva, na súčasne využívaný typ boeingov a nové airbusy. Najväčší zákazník aerolínií - Air Berlin, ktorý si v Prahe objednáva i údržbu lietadiel, tak prešiel na airbusy. Nedávno si ich zadovážil 70.
"Pre Boeing je rozhodnutie ČSA sklamaním," povedala Ceryl Addamsová, hovorkyňa Boeingu. "Lietadlo Boeing 737 bolo kľúčovým zdrojom súčasného rozvoja ČSA," pripomenula.
Nové lietadlá majú podľa vedenia ČSA okrem nižšej ceny priniesť úspory v samotnej prevádzke. Oproti súčasným strojom majú o 5 % vyššiu cestovnú rýchlosť, o 1 200 kilometrov dlhší dolet, môžu niesť väčšie zaťaženie a lietať pri horšom počasí.
Informoval o tom český denník Mladá fronta Dnes.