Vysvietený prezidentský palác. Sponzori za to ročne platili dva milióny, teraz sa to bude hradiť zo štátneho rozpočtu. FOTO SME - PAVOL FUNTÁL
Prezident Ivan Gašparovič pokračuje v reformách. Po zrušení sadenia líp návštevami uvažuje o zrušení vianočného osvetlenia paláca. Na internetovej stránke prezidentskej kancelárie sa pýta: Aký je váš názor na vianočné osvetlenie prezidentského paláca a priľahlej záhrady?
Mierna väčšina hlasujúcich zatiaľ s osvetlením nesúhlasí. Hovorca prezidenta Marek Trubač SME povedal: "Prezident chcel najskôr osvetlenie úplne zamietnuť, nakoniec rozhodol, že jeho konečné rozhodnutie ovplyvní výsledok ankety."
Milióny za prezidentský McDonald?
Za hlavnú príčinu prezidentovho rozhodovania Trubač označuje vysoké finančné náklady. Rozžiarený prezidentský palác vyjde minimálne na 2,5 milióna. Milión by stála elektrina a 1,5 milióna oprava žiaroviek a pokazených dielcov.
Tento rok by pritom šli peniaze zo štátneho rozpočtu, nie od sponzora. Sponzorovanie osvetlenia bolo totiž v čase prezidentovania Rudolfa Schustera kritizované. Politológ Grigorij Mesežnikov: "Naznačovalo to určitý vzťah medzi štátom a súkromnou firmou. Prezidentský palác by pokojne mohol zostať neosvetlený."
Ekonómovia súhlasia. Jozef Tvrdoň z Ekonomickej univerzity v Bratislave: "V čase reštrikcií navrhujem reštrikciu aj v tejto oblasti." Elena Beňová z katedry financií: "Je príjemné, ak je palác osvetlený, no do určitej miery je to mrhanie peňazí. Mnohé bratislavské ulice pritom zostávajú neosvetlené, je strach po nich chodiť."
Americký gýč aj hra so svetlom
Podľa ekonómky Eleny Beňovej by sa však osvetlenie prezidentského paláca nemalo riešiť radikálne. "Nemalo by sa rušiť - iba zjednodušiť. Z prezidentského paláca netreba robiť perníkovú chalúpku. Pre súčasného prezidenta zrejme nie je podstatné, aby bol palác pastvou pre oči."
Podľa architekta Ivana Riečneho ide skôr o finančný ako o estetický problém: "Ak sa neničí fasáda, nevidím v tom architektonický problém. Ide o financie. Aj milión korún je veľa. Keby dala kancelária peniaze na charitu, bolo by to humánnejšie."
Architekt Peter Brtko, naopak, považuje s kolegami nápadnú vianočnú výzdobu na paláci za amerikanizmus a gýč: "Je to vec vkusu. Či hovorím ako občan, alebo architekt, môj vkus to určite nie je."
Márius Žitňanský, projektant kostolov: "Výzdoba sa dá urobiť určite aj prijateľnejším spôsobom." Keby nešlo o finančne náročný projekt, navrhoval by na to vypísať verejnú súťaž. "Takto to vyzerá ako reklama na kokakolu - chýba už iba dedo Mráz."