
BRATISLAVA - Stratové a zadlžené Slovenské aerolínie strategických investorov nezaujímajú. Okrem rakúskych Austrian Airlines, ktoré by mali dopravcovi zabezpečiť dvestomiliónový úver, o spoločnosť podľa ministerstva dopravy oficiálne neprejavil záujem nikto ďalší. S myšlienkou strategicky do podniku vstúpiť sa však pôvodne pohrávali aj České aerolínie.
Hovorca Slovenských aerolínií Marek Reviľák pripustil, že sa České aerolínie o firmu zaujímali, no oficiálny záujem vstúpiť do firmy nikdy nedeklarovali. Aj podľa hovorcu ministerstva dopravy Tomáša Šarlušku zatiaľ "nikto okrem Austrian Airlines oficiálny záujem investovať do Slovenských aerolínií neprejavil".
Podľa hovorkyne Českých aerolinií Jitky Novotnej firma pozorne sleduje vývoj leteckých spoločností pôsobiacich na podobnom trhu. "Rovnako nás zaujíma ďalší vývoj Slovenských aerolínií, ako aj nášho konkurenta Austrian Airlines. V súčasnosti však záujem Českých aerolinií o vstup do Slovenských aerolínií nepatrí mezi priority spoločnosti," povedala Novotná, pričom firma o kúpe podielu v aerolinkách uvažovala ešte minulý mesiac.
Ako pre SME uviedla prezidentka Transparency International skutočný záujem strategických investorov sa dá zistiť len vyhlásením výberového konania. Rezort dopravy podľa Šarlušku so súťažou počíta. "Privatizačný projekt je už na ministerstve hospodárstva," poznamenal Šarluška.
Takmer 90-percentný štátny podiel v Slovenských aerolíniách má hodnotu približne 683 miliónov korún. Firma má z minulých rokov záväzky vyše 600 miliónov korún a minulý týždeň takmer prišla o lietadlá.
Ministerstvo však ešte pred vyhlásením tendra oznámilo, že uvažuje o kapitalizácii 200-miliónového úveru od Austrian Airlines. Chce ho teda splatiť akciami spoločnosti. Zatiaľ podľa Šarlušku nie je isté, či rezort dopravy k tomuto kroku pristúpi a o aký balík akcií pôjde. "Peniaze možno nakoniec nepožičia Austrian Airlines, ale napríklad rakúska Erste Bank," povedal pre SME Šarluška.
Slovenské aerolínie už s rakúskym leteckým dopravcom spolupracujú niekoľko mesiacov. S Austrian Airlines prevádzkujú pravidelné linky do Bruselu, Paríža a Londýna, na ktorých si kupujú tretinu miest. Rakúšania by mali finančne pomáhať aj pri reštrukturalizácii spoločnosti. (dc)