Bratislava 30. septembra (TASR) - Hovorca Ministerstva dopravy pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR Tomáš Šarluška poprel, že by slovenská vláda poskytla na úver spoločnosti Austrian Airlines (AUA) v prospech Slovenských aerolínií (SA) akékoľvek záruky. Zároveň nevylúčil možnosť kapitalizácie časti úveru, podľa neho by však nešlo o celý štátny podiel.
Reagoval tak na vyjadrenia šéfa spoločnosti SkyEurope Christiana Mandla, ktorý vyslovil domnienku, že slovenská vláda zrejme poskytla rakúskej spoločnosti garancie, čo by znamenalo štátnu pomoc, tú však musí povoliť EÚ. Alebo podľa neho AUA získa na základe úveru podiel v SA, a v takom prípade by šlo o privatizáciu, na ktorú musí byť v zmysle európskeho práva vypísaný verejný tender. V tejto súvislosti Šarluška uviedol, že MDPT už vypracovalo privatizačný projekt a posunulo ho na Ministerstvo hospodárstva (MH) SR. Kedy a akým spôsobom bude privatizačný proces pokračovať, závisí od MH. Na adresu SkyEurope ešte poznamenal, či sa za ich obvineniami neskrývajú obavy z prípadnej konkurencie, ako aj z príchodu ďalších nízkonákladových leteckých spoločností.
Slovenské aerolínie sa dostali do vážnych problémov s likviditou, dokázali sa však dohodnúť s Austrian Airlines na reštrukturalizačnej pôžičke, ktorá by mala predstavovať zhruba 200 miliónov Sk.
Dozorná rada rakúskej firmy ju odobrila začiatkom tohto týždňa, pričom AUA nevylučujú ani to, že by do štátnych SA vstúpili priamym kapitálovým vkladom, prípadne by sa zapojili do pripravovaného privatizačného tendra.
Tak SA, ako aj ich majoritný akcionár MDPT SR o dohodnutom partnerstve informovali s tým, že pokiaľ by firma nezískala od Austrian Airlines chýbajúce zdroje, už teraz by jej zahraničná leasingová spoločnosť odobrala dve nesplatené lietadlá typu Boeing.
Denník Pravda, ktorý ako prvý priniesol správy o finančnej kríze v SA informoval, že vlaňajší rok firma ukončila s vysokou stratou a jej dlhy z minulosti sa mali vyšplhať už na 600 miliónov Sk. Hovorca SA odmietol hovoriť o vlaňajšom hospodárskom výsledku s tým, že to bude možné až po schválení účtovnej uzávierky na najbližšom valnom zhromaždení SA naplánovanom zhruba na záver októbra. Podľa ďalších informácií Pravdy, od vysokopostaveného úradníka MDPT, o SA nemá mať nikto záujem a ak do nich kapitálovo vstúpi Austrian Airlines, pôjde o istú formu skrytej privatizácie aj bez vyhlásenia širšej súťaže
Slovenská vláda schválila privatizáciu takmer 90 % akcií štátu v SA na svojom rokovaní v júli.